måndag 10 januari 2011

Jul i San Diego, nyår i Orange County och tillbaka till Redding

Jul firade jag i San Diego tillsammans med mina vänner Mike och Sofia som jag inte har sett på 2-3 år. Har inte sett dem sen de flyttade tillbaka till USA så det var kul att få spendera tid med dem. Var en annorlunda jul utan snö och jag saknade min familj, men det var samtidigt kul att göra något annorlunda och uppleva andra traditioner. Jul i Boden är dock svårslaget :). De hade iaf köpt glögg och senapssill så det var räddningen haha.
Nyår firade jag i Orange County tillsammans med min kompis Aaron (som går Bethel) och hans familj. Det var också väldigt trevligt. Fick tillfälle att se fyrverkerierna på Disneyland vid midnatt!
Jullovet var rent allmänt väldigt lugnt och avslappnat, precis som det ska vara. Jag känner att när jag tar mig tid att verkligen bara ta det lugnt och inte göra en massa saker så landar saker mycket bättre, utan att jag ens behöver göra något. Har fått så mycket info under höstterminen och det var har varit intensivt och så mycket som förändrats i mig att det var bra att få tid att smälta allting. Jag känner också att jag hör Guds röst mycket lättare när jag tar det lugnt.

Det har varit en väldigt bra vecka i skolan. Kändes som att det var evigheter sen jag hade sett alla trots att det bara drygt varit 2 veckor. Första dagen var ett enda stort kramkalas, vilket det iofs är varje dag =). Atmosfären känns också lite annorlunda. Känns som att människor är ännu tryggare och som att saker och ting har landat för många under jullovet. Har inte pratat med alla, men det känns så generellt.

I torsdags hade vi treasure hunt. Vi bad även denna gång för att ben skulle växa ut så jag var med och bad för säkert 3-4 pers vars ben växte ut. Det är fortfarande en helt fantastisk syn!! När vi väl drog ut på stan kände att jag ville se någons ben växa som kanske inte skulle förvänta sig det. Vi såg två unga tjejer utanför Barnes & Nobles sittande på en bänk. Jag frågade om någon av dem hade ett ben som var för kort. "Nope" sa de. Jag frågade då istället om någon av dem ville bli längre. "I do!!" sa en av tjejerna som var väldigt kort (inget fel med det dock =)). Jag sa åt henne att sätta sig så att hon hade ryggen mot ryggstödet och tryckte sedan på hälarna som de lärt oss att göra (för att förvissa sig om att de inte är något mellanrum mellan ryggen och ryggstödet). Sa sedan åt benen att växa ut i Jesu namn och ett i taget gjorde de det! Ca 2 cm. Frågade henne hur det kändes och hon kände som att det sträckte lite grann i benen. Inte jättemycket, men litegrann. Hon var iaf glad efteråt och vi också :) Pratade också med en hemlös kille som var väldigt passionerad för Jesus. Han umgicks med människor som var väldigt våldsamma och t.o.m. har mördat människor. Han sa att hans uppgift var att komma med frid i den omgivningen. Wow. Känner inte många som kan göra det. Han har en unik plats och uppgift bland sina vänner. Inspirerande!

Förutom det så håller Gud på att göra djupa saker inom mig just nu. Det har att göra med hur han har skapat mig och det har med mitt kall att göra.  Kommer nog att skriva lite mer om det snart.

Idag ska jag dra iväg på en lite kortare road trip till Chico med min kompis Toby och ett gäng andra. Alltid kul att dra iväg lite, särskilt med min vän Toby. Han är en fantastisk vän och vi stöttar varandra och finns där för varandra i allting vi går igenom. Jag älskar den killen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar