måndag 13 december 2010

SOZO, kvinnan m.m.

Nu var det ett bra tag sen jag skrev. Har haft det väldigt bra på sistone, men en del att göra. Blivit mycket lovsång, fester, häng och annat senaste tiden. Plus skolarbete förstås.

I onsdags hade jag något som heter SOZO. Det är ett grekiskt ord som innefattar en rad olika saker som "helad, räddad, befriad". Har ingen erfarenhet av det tidigare, men var väldigt nyfiken då alla som gjort det säger att det är väldigt bra och de känt att de fått större frihet i livet.
Det här är beskrivningen på Bethels hemsida:
The Sozo ministry is a unique inner healing and deliverance ministry in which the main aim is to get to the root of those things hindering your personal connection with the Father, Son and Holy Spirit. Thus with a healed connection with Father, Son and Holy Spirit you can walk in the destiny to which you have been called.
  • Sozo is an inner healing/deliverance ministry
  • Sozo is simple, fast, Spirit led and effective
  • Sozo finds issues in minutes instead of years
  • Sozo helps heal your relationship with God to enable you to fulfill your destiny

Hade det min Revival Group Pastors fru Diana och min intern Merlin var också med. Det hela tog ungefär en timme och gick ut på (som Diana sa): "att lära sig gå till Jesus med sina känslor och fråga honom om vad det handlar om och sen lära sig lita på att det man hör verkligen är från Honom." Det är väldigt enkelt upplagt och man kan börja i att antingen gå till ett tillfälle den senaste tiden då man haft en stark känsloyttring, eller någon "bild" man fått angående sin barndom genom ett profetiskt tilltal eller något. Det kan vara vadsomhelst. Kommer man inte på något så får man frågor och/eller så visar Helige Anden något. Var väldigt bra och jag kände betydligt större frihet på flera områden. Jag har inget problem med att dela med mig av väldigt intima detaljer, särskilt i ett sånt sammanhang, så det var inte så svårt att hitta saker. För ju mer man är villig att dela med sig av desto friare blir man. Vi gick igenom lite olika saker och sen så ledde hon mig i att säga: "Jesus, fanns det några lögner som jag trodde på i denna situationen?" eller liknande vid dessa situationer. Sen frågade hon: "Vad sa han?" och så sa jag vad jag upplevde att Jesus sa. Blev återigen påmind om hur lätt det faktiskt är att fråga Jesus om saker och ting och att Han faktiskt svarar en. Det är ju sånt man kan göra närsomhelst och inte bara när man har en SOZO. Däremot finns det ju vissa gånger då det är svårare att höra vad han säger p.g.a. man har för mycket känslor t.ex. som kommer i vägen, men har man ett öppet sinne så tror jag det är lättare än de flesta tror. Ofta kan man få idéer och svar som man inte hade väntat sig. Väldigt intressant. Jesus är ju den bästa rådgivaren.
Jag var lite som ett emotionellt öppet sår efteråt, men det kändes ändå bara positivt och vi skrattade mycket under sessionen. Känner mig mer fri på flera områden i livet. Kommer säkert att göra en till SOZO i vår.

Förra söndagen hade Kris Vallotton en GRYMT bra predikan!! En av de bästa jag hört!! Ni bara måste lyssna på den!! Den handlar om kvinnan. Bibeln har av någon obegriplig anledning (p.g.a. misstolkningar) fått ett rykte om att ha en nedvärderande kvinnosyn. Det kunde inte vara längre från sanningen. På Bibelns tid var kvinnor behandlade som ägodelar och det sätt Jesus relaterade till dem som lika värdefulla individer som män var helt nytt. Något som Bibelns författare fick mycket skit för på den tiden. Faktum är att Bibeln är den mest "empowering" skrift för kvinnor som någonsin funnits innan 1900-talet. Nästan 2000 år före sin tid med andra ord. Finns mycket att skriva om detta men gå istället till: http://www.ibethel.tv/watch/858/gods-most-amazing-creation/2010/12/05 och klicka på "God's Most Amazing Creation" för att lyssna och titta på Kris undervisning!! Han är alltid grymt rolig dessutom :)

I tors på treasure hunt träffade vi några killar i 12-13-årsåldern vid en skateboardpark. En av killarna i vår grupp hade skrivit ned flera ledtrådar (som vi alltid gör innan) som stämde överens med dem: skateboard, huvtröja, tonåring. Det visade sig att en av dem hette Anthony och precis det namnet hade samma kille på sin treasure hunt-karta! Han frågade om han behövde bön för något. Han hade gjort illa sig i ena knät sa han. Vi frågade hur ont det gjorde på en skala från 1-10. "6" sa han. Vi bad en kort bön och frågade om han kände någon skillnad: "it actually feels better" sa han. Vi frågade var han var på skalan nu och han sa "4" så vi bad igen. Efter det sa han: "I don't feel any pain now! Whoa, it's like magic! Vi frågade om han kände Jesus och det gjorde han. Jag frågade om han hade upplevt den Helige Anden. Det hade han inte så jag frågade om han ville det och det ville han. Jag bad honom hålla ut sina händer och säga: "come Holy Spirit". En av tjejerna frågade om han kände något. "My hands feel heavy!" sa han. Så fantastiskt! Blev så uppmuntrad av det! Han hade förmodligen aldrig upplevt Jesus röra vid honom på det sättet förut. Woohoo!!

I morse träffades jag och mina rumskramrater och snackade som vi gör varje måndag. Vi brukar prata igenom saker (om det behövs) som har att göra med praktiska saker så att det ska slippa bli irritation när vi bor tillsammans. Det brukar dock gå ganska snabbt. Sen pratade vi igenom vad som stod ut mest som vi lärt oss denna termin. Det är väldigt många saker, men en sak som står ut mycket som hänt med mig personligen är att jag fått en ännu större frid. Jag släppt mycket på mitt behov av att kontrollera saker (som man ändå inte kan kontrollera), att inte oroa mig över saker. Flera människor har påpekat det senaste tiden också. Det känns som att jag fått en ännu större frihet och det är betydligt skönare att leva med en större frid varje dag. En vän sa en gång till mig att: "livet är 10% vad som händer och 90% hur man reagerar på det som händer". Så sant. Ju större frid man har desto bättre tror jag man kan hantera problem och annat som kommer ens väg. Och bara Gud kan ge en den typen av frid "som över går allt förstånd".

Nu börjar julen närma sig och jag börjar känna julstämningen lite smått nu när man hör julmusik på Walmart trots att det inte är någon snö. Blir en annorlunda jul detta år. Har alltid firat i Boden med min familj under alla år, men i år ska jag till min vän Mike och hans familj i San Diego. Kommer att sakna mina föräldrar, min kära bror, min faster och farmor och farfar som jag alltid firar med. Men samtidigt vet jag att jag kommer att fira så gott som alla jular hos dem i framtiden så på sätt och vis känns det kul att göra något annat nu när jag ändå är här. Ska också till Orange County över nyår för att hänga med en annan kompis. Ser framemot det! Blir bra att komma ifrån Redding ett tag också. Inte för att jag är leds, men bara att få lite miljöombyte för att kunna få en "fresh start" när jag kommer tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar