onsdag 23 mars 2011

Livsförvandlande missionsresa till L.A. - del 1

Sent i söndags kom jag hem från en missionsresa till L.A. som vi hade med skolan. Alla åker på en missionsresa och man har möjlighet att åka runt hela världen - Afrika, Sydamerika, Centralamerika, Australien, Asien etc. Jag valde att åka till L.A. eftersom jag kände mig dragen dit av Gud. Hade aldrig kunnat föreställa mig vilken fantastisk resa det skulle bli!! Det förändrade mitt liv på så många sätt!! Har hört att missionsresorna är det viktigaste på året för de flesta elever och att det är en tid av stort genombrott. Hade väl inte riktigt förstått innebörden av det, men nu gör jag verkligen det. Det finns väldigt mycket att skriva om så det kommer nog att bli flera blogginlägg.

Vi åkte med bilar ned till L.A. tidigt fredag den 11 mars. Ledare på resan var Joanna Finchum (som är min lovsångspastor och en väldigt kär vän till mig) och Ben Church. Ben förändrade verkligen mitt liv. Han slutar aldrig leta efter människor att välsigna och han gör det på ett sånt naturligt sätt och alla människor känner sig verkligen sedda och älskade av honom. Har varit med om kristna där det blir "awkward" när de går fram till främlingar på gatorna, men det blir det aldrig med honom. Det finns såklart många andra som gör det på ett väldigt bra och naturligt sätt. Det har jag verkligen sett, men Bens avsaknad av rädsla och ivrighet att ge människor kärlek påverkad mig starkt. Han slutar aldrig oavsett var vi är och är alltid öppen för vad Gud vill göra dygnet runt. På vägen till L.A. stannade vi t.ex. på en bensinmack och Ben fick ett kunskapens ord (när Gud ger information som man inte kan veta) om att en kvinna hade ont i benen. Han gick fram till henne och sa bara: "det här låter kanske lite konstigt, men du råkar inte ha ont i benen?". Det visade sig att hon hade det och att hon hade en sjukdom som gjorde att hon hade problem i sina ben. Ben bad en kort bön för henne och hon började känna hur det kittlade i benen! Det är ofta ett tecken på att Gud håller på att hela! Vi kunde dock inte verifiera om hon blev helad eftersom vi var tvungen att åka vidare, men jag tror att hon blev det! Detta skulle bara bli starten på många möten med människor. De hände fantastiska saker på resan!

När man tänker på missionsresa så tror jag många människor tror att det handlar om att man ska åka runt och konvertera människor. Det var inte alls vad vi gjorde. Prioritet nr. 1 var att älska människor. Ibland betyder det att be för ett helande, en annan gång att profetera över någon och ta fram det goda som finns hos dem, eller att bara uppmuntra någon och tala om hur mycket Gud älskar dem eller finnas där som ett lyssnande öra. Allt handlar om vad personen behöver för det är ju för deras skull vi finns där. Om en person är öppen för det så kan man erbjuda dem att ta emot Jesus eftersom det kommer att förändra deras liv! Men ingenting tvingas på någon utan det är frivilligt. Om någon inte vill bli besvärad så tackar man bara och går vidare. Det finns ingen agenda att "sälja något" eller värva någon och jag är definitivt inte intresserad att övertala någon till att komma till tro på Jesus. Det måste komma från dem själv och jag vill hellre att de får möta Gud själva och ha sin egen personliga upplevelse av Honom. Det är ju det det handlar om! Ett sätt är ju t.ex. helande eftersom man inte kan förklara bort det. Har någon ett brutet ben och sen efter att någon ber en bön så blir de helade så får man bevis på att Gud finns. Den personen blir mött av den Gud som de inte trodde på. Vilket är kraftigare än något argument som jag någonsin skulle kunna komma på i en diskussion.

Det finns mycket mer att skriva om och det hände många fantastiska helanden, människor som kom till tro, blev fria, uppmuntrade, tröstade och mycket mer. Kommer att skriva mer om det i nästa blogginlägg så håll utkik efter det! Det finns så många fantastiska saker som hände som jag vill berätta om! Nu måste jag dra till skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar