fredag 1 april 2011

Livsförvandlande missionsresa till L.A. - del 2

Nu fick jag äntligen tillfälle att fortsätta skriva om resan. Trodde att jag skulle få tillfälle att göra det tidigare, men det blev en massa annat som kom i vägen :)

Vi bodde under vår vistelse i L.A. på ett ställe som hette Banana Bungalow som var ett enklare vandrarhem. Funkade väldigt bra. Rummen var fräscha och stället låg mitt i Hollywood ett kvarter från Hollywood Walk of Fame, så det var bra läge :) Kan varmt rekommendera det om ni är i L.A. och vill ha ett bra och centralt boende som inte är så dyrt!

Vi kom på fredagen så vi var framme ganska sent i L.A. Vi åt thai-mat och gick och lade oss i princip.

Våra värdar för missionsresan var "Expression 58" som är en församling som ligger i Hollywood. De är en ganska nystartad församling som har 3 grundvärderingar, så kallade "core values": kärlek, rättvisa och kreativitet. De var de som hade ordnat hur veckan såg ut for oss, vad vi skulle göra och var vi skulle åka.

På lördagen åkte vi till Venice Beach och gick strandpromenaden där. Vi snackade med människor vi mötte, uppmuntrade dem och erbjöd att be för helande för de som ville. Jag gick med en kille som hette Louis och en tjej från en annan församling. Louis stannade ett gäng killar och frågade dem: "do you guys want to see the power of God?" De frågade vad vi menade och vi sa att vi ser Gud hela många människor och undrade om de hade ont nånstans i kroppen eller liknande som de behövde helande från. De sa att de inte hade några problem. Just då dök en "tanke" upp hos mig om att någon hade smärta i en fot så jag frågade om ingen av dem hade smärta i foten. En av killarna sa då att han faktiskt hade det. Vi frågade om vi fick be för honom och det fick vi. Vi bad men inget hände så vi frågade om vi fick be igen. De skrattade lite hånande då de förmodligen trodde vi var knäppa som tror på helande. När vi bad andra gången frågade vi om han kände någon skillnad och all hans smärta var i princip borta i foten! De var förvånade men väldigt glada!
Några andra i vår grupp satt med gitarr och djembe och sjöng låtar om folk som gick förbi om hur bra de var och hur mycket Gud älskade dem :) Alltid uppskattat och människorna som gick förbi såg glada ut!
En annan grupp i vårt team stötte på en kvinna med MS (multipel skleros). Hon skakade väldigt våldsamt och de hade fått bära henne dit. De bad för henne och beordrade skakningarna att sluta i Jesu namn och hon slutade då skaka! Hon kunde då gå därifrån utan problem vilket hon inte kunde stunden innan!! Det här var bara några av de saker som hände på stranden.
Inte helt felt att ha ministry där i det fina vädret :)

På kvällen var vi på några av de farligare områdena i L.A. Vi var bl.a i MacArthur Park. Jag och två tjejer som heter Chloë och Kalley gick runt och pratade med lite människor. Ingen av dem behövde något fysiskt helande så vi lyssnade mest på vad de hade att berätta och talade in det goda som Gud såg hos dem. Ofta när man pratar med människor så dyker det upp tankar i huvudet - man kan kalla det för information som man inte skulle kunna veta. I Bibeln kallar man det för att "profetera" och det är när man säger uppmuntrande ord på hur Gud ser dem och vilka specifika talanger han har lagt ned i människor. Man kanske t.ex. säger "Gud vill använda din förmåga att dansa" osv. utan att man egentligen "vet" om de gör de dansar eller inte. Ibland stämmer det inte, men jag slutar aldrig förvånas av hur Gud ger information som man inte kan veta om människor och hur ofta det faktiskt stämmer.  Ibland är det väldigt specifikt. Vissa skulle väl kalla det för att gissa, men ju mer man gör det och tränar i att höra från Gud desto mer precision får man i sitt profeterande. Ofta är den första tanken som dyker upp från Gud har jag märkt. Det krävs dock att man vågar säga det och riskera att ha fel. Härom dagen dök t.ex. namnet "Jason" upp i huvudet när jag pratade med en kille jag aldrig träffat. Jag frågade om han hette Jason och det visade sig att han gjorde det! Hur kunde jag veta att han hette det? Han hade ju kunnat heta vad som helst! Det var bara ett exempel på information som Gud kan ge en. Allt är ju för att visa för personen att Gud är verklig och verkligen och bryr sig om personen. Det är olika vad Gud vill säga från gång till gång. Ofta känns dock tanken man får inte som något märkvärdigt och helt naturlig för en själv så det är lätt att tänka: "det är säkert bara jag som tänker så det stämmer säkert inte". Det är ofta först när man vågar tala ut orden som man märker om det faktiskt är rätt. Och är det inte det så gör inte det något. Det här är något man kan växa i och det är bara att träna och ha kul! Spelar ingen roll om man har fel. Alla människor gillar uppmuntran oavsett!

Det var ett sidospår men om jag använder ordet profetera så vet ni i fortsättningen vad jag menar :) Det handlar helt enkelt om att Gud talar till en om människor och så förmedlar man det vidare till dem. Det är nästan alltid i form av uppmuntrande ord och man ska vara extremt försiktig om man får något som inte är uppmuntrande

Några andra i vår grupp ledde några killar till tro på Jesus i MacArthur efter att de själva fått uppleva Guds påtagliga närvaro när de bad. Killarna var där för att dricka sig full på alkohol, men när de gick därifrån hörde vi hur de hällde ut all alkohol. Och ingen av dem hade sagt någonting om att de drack sig fulla på alkohol. De är inte vårt jobb som kristna att döma folk eller att säga åt dem vad de ska göra. Bara visa dem kärlek, respektera dem och framför allt förmedla Guds kärlek till dem. Sen sköter Gud resten.





Fortsättning följer... Ska försöka uppdatera varje dag de närmsta dagarna om missionsresan så håll utkik efter fler blogginlägg!

Förresten så vill jag verkligen uppmuntra er till att ge mig er feedback! Hör gärna av er om det är något ni tycker är bra, vill veta mer om eller inte förstår, något som verkar konstigt, oklart eller som ni finner stötande. Vill hela tiden växa och bli bättre och jag behöver er feedback ni som läser! Har inte så bra koll på vilka det är som läser bloggen alltid och jag vill att den ska kännas relevant för alla människor.

2 kommentarer:

  1. Jag läser och tycker det är jättebra och roligt att läsa vad som händer! Även om det ibland går rätt lång tid mellan att jag läser... Sedan kan jag ibland känna mig lite skeptisk till sättet som det ni gör görs på, men det kanske är mest för att om jag skulle göra det så skulle det kännas helt konstigt - jag skulle t ex inte kunna gå fram till nån och fråga "Do you want to see the power of God?", och ibland känns det som att det är så mycket fokus just på det, Guds kraft liksom bara, utan något riktigt syfte... Jag vet inte. Men det är roligt och intressant att läsa i alla fall!

    Kram,
    Elin

    SvaraRadera
  2. Hej Elin!

    Kul att du tycker det är kul att läsa bloggen!
    Kan förstå att det verkar lite konstigt att gå fram till någon och säga: "do you want to see the power of God?". Man behöver såklart inte använda de orden om man inte vill. Jag säger faktiskt väldigt sällan just det.
    Men jag ska förklara lite hur jag tänker angående Guds kraft:

    Jag vill att människor ska bli berörda av ett personligt möte med Gud istället för att jag ska försöka övertala någon till något - vilket blir andrahandsinformation och mer teori än faktisk upplevelse. När Guds närvaro möter en människa går det inte att förklara bort - t.ex. ett radikalt helande, som bara är ett av många sätt som Gud rör vid människor. Det handlar om mer förlitan på vad Gud kan göra än vad jag kan göra i min egen kraft.

    I 1 Kor 4:20 står det ju - "Ty Guds rike består inte i ord utan i kraft". Och jag gillar även citat (från vem minns jag dock inte): "Predika alltid evangelium, om nödvändigt använd ord".
    Personligen så har jag varit i många diskussioner med människor som inte lett till mycket alls (vad kunnat se iaf). Så jag tänker: varför prata och diskutera Guds existens i två timmar när det går att visa på 30 sekunder? Sen måste man såklart inte följa något viss mall, för det finns ändå ingen. Tror man kan vara kreativ och göra precis hur man känner och testa nya sätt. Gud är kreativ! Jag har bara sett så mycket mer frukt genom att vara mer beroende av att Gud dyker upp genom sin kraft än vad jag själv kan göra i min egen kraft, dvs situationer där: "antingen dyker Gud upp just nu eller också kommer jag se ut som ett fån." - jag vet inte va det är men det är som att Gud är väldigt attraherad till när vi riskerar saker för Hans skull och framför allt de människor vi möter.

    Hur tänker du? Gjorde det frågan klarare eller verkar det fortfarande konstigt? Hör av dig om du undrar över fler saker eller har fler tankar! Tycker jättemycket om feedback! Det är så svårt att veta vad folk tycker och tänker om det jag skriver så jag uppskattar verkligen det.

    Kram,
    Christian

    SvaraRadera