måndag 4 april 2011

Livsförvandlande missionsresa till L.A. - del 4

Min mamma har alltid sagt att jag ser ut som saxofonisten i mupparna i de där solbrillorna och jag tror att hon har rätt..


Tisdag

På tisdagen åkte vi till olika stadsdelar i L.A för att välsigna människor. Jag åkte med ett gäng till Rodeo Drive. Ni vet de där fina kvarteren där Julia Roberts går och shoppar i filmen "Pretty Woman" :)
Vi snackade med lite olika människor. Generellt var det lite svårare att få chans att prata med människor. Eller folk var inte lika öppna kändes det som. Vi hade dock kul när vi gick runt och uppmuntrade bl.a. en ung tjej som vi såg genom några ord vi gav henne.
Vi träffade en hemlös kvinna och erbjöd att köpa mat till henne. Hon sa först nej eftersom hon trodde att vi var turister och hon ville inte störa oss. Men när vi förklarade att vi var i staden för att hjälpa och välsigna människor sa hon "OK!" direkt och vi tog henne till Subway för att fixa lunch åt henne. Medan vi väntade frågade en av killarna i vår grupp om hon behövde bön för sin fot (det syntes att det var något fel på den) och hon sa: "don't mess with the foot". Något verkade märkligt med att hon sa det. Killen sa dock att han inte behövde röra vid foten så hon gick med att han bad för den. Så fort han började be och förlösa Guds närvaro över foten så började hon bete sig väldigt konstigt. Hon började skaka och hennes ögon for fram och tillbaka och hon var tvungen att sätta sig ned. Och min kompis hade inte ens rört vid henne. Det var uppenbart att hon hade någon typ av ond ande som plågade henne som inte gillade när vi bad... "Whoa, vänta nu. Vad snackar han nu om?".... Jag förstår att det säkert finns flera av er som läser inte tror på onda andar och sånt, men faktum är att de existerar och vill förstöra människor. Men de har ingen makt över kristna alls. Vi har fått makt över dem så de är ingenting att oroa sig eller vara rädd för. Om vi inte väljer att tro på deras lögner förstås. För det är det enda de kan göra - ljuga. Och det är vad oförlåtelse är - en lögn. Jag har personligen inte så mycket erfarenhet av att driva ut onda andar, men vi har fått undervisning om det i skolan och det är inte svårt. Kvinnan verkade vara väldigt orolig i hela hennes kropp och person. Hela hennes beteende förändrades. Jag upplevde då som att Gud sa att hon hade varit gift och att hon var besviken på sin man och att hon behövde förlåta honom. Jag tvekade om jag skulle säga något för hon verkade inte alls vara i stånd att prata så jag tänkte att det nog inte var någon idé. Jag var inte heller säker på om jag hört rätt,  men jag tänkte att jag måste försöka ändå så jag frågade henne:
"Har du en före detta man som du är besviken på?"
"Ja det har jag"
"Vill du förlåta honom?"
"Ja"

Blev förvånad av hennes respons! Men jag förstod att det var det här som var problemet eller iaf en del av problemet så jag ledde henne i en bön i att förlåta hennes exman. Var inte den elegantaste bönen direkt då det var första gången jag ledde någon i förlåtelse, men det spelar ingen roll. Efter det var det som att något lyfte ifrån henne och hon verkade må mycket bättre! Hon fick sen sin mat och vi sa hej då till henne. Kan inte säga att jag vet exakt vad som hände, men jag tror att hon hade onda andar som plågade henne p.g.a. att hon hade oförlåtelse i sitt hjärta för sin exman. När hon sen förlät honom kunde de helt enkelt inte stanna i henne eftersom hon blev fri från det genom förlåtelsen.
Oförlåtelse är sån big deal. Den absolut vanligaste orsaken till att människor blir plågade eller besatt av onda andar är att man har oförlåtelse i sitt hjärtan till någon person (en kristen kan dock inte bli besatt, men kan bli plågad om man tror på deras lögner). Gud ser väldigt allvarligt på det eftersom Han vet hur mycket det plågar oss själva när vi känner bitterhet. Läs t.ex. Matteus 18:21-35 om ni vill veta mer om förlåtelse. Det står där i vers 35 att Gud personligen överlämnar en till fångvaktare (så att man hålls fången) om man inte förlåter. Ganska saftigt Bibelställe. Det finns ett uttryck som säger: "Harbouring bitterness and unforgiveness in your heart is like drinking poison and expecting someone else to die." Personen man är bitter på blir inte skadad av att man inte förlåter denne (trots att det är det man vill) utan bara en själv. Bitterhet äter upp en inifrån. Så om du har någon familjemedlem, vän, eller kanske t.o.m. någon som har gjort något fruktansvärt mot dig så är det väldigt viktigt för din egen skull att du förlåter denna personen. Förlåtelse innebär t.ex. INTE att man börjar lita på personen igen, utan bara att man släpper taget om personen och kommer till freds med att den personen inte kommer (eller kanske inte ens är kapabel till) att betala tillbaka sin skuld till dig. Man lämnar över domen åt Gud. Förlåtelse är att släppa taget om att man kunde haft ett bättre förflutet och omfamna hoppet om en bättre framtid! Frihet!

Senare på tisdagen hade vi SOZO med olika personer som ville. Vi hade det innan ett kvällsmöte med Expression 58 så de som ville ha en sån session fick komma tidigare innan mötet. SOZO är ett typ av inre helande lett av den Helige Anden. Det är ett effektivt och snabbt sätt att gå till roten med olika typer av problem som kanske kommer ända från barndomen för att ge en frihet från saker som har bundit en och som man kanske inte ens är medveten om. Skrev ett blogginlägg om SOZO för någon månad sen om ni vill läsa mer om det. Det var intressant att få chans att tränas i det. Har aldrig lett något sådant tidigare. Vi var tre stycken så jag observerade mest och stack in lite saker här och där där jag upplevde Guds ledning. Vi hade en äldre kvinna i min grupp som var erfaren av sånt så jag lärde mig mycket av henne. Det här är något jag verkligen är intresserad av och vill fortsätta att lära mig mer av. Tycker det är så fantastiskt att se människor bli fria från saker som hållit dem fångna i många år och se dem bli mer "sig själva".
Efter det var det kvällsgudstjänst och det skedde flera helanden. Flera från vår grupp predikade om olika saker. Det var så kul att höra dem och vi var alla stolta över dem.
 

Onsdag

Tidigt onsdag morgon hade vi först en rundvandring på stadsmissionen i L.A. De tog sen oss på en tur runt staden och pratade om de olika stadsdelarna och byggnaderna för att vi skulle få en känsla för historian i staden. Intressant, men jag har ofta svårt att hålla koncentrationen uppe på såna guidade turer och riktigt lyssna på allt som sägs. Jag är lite för mycket av en dagdrömmare :) Men det var kul att få se olika delar av staden. Amerikanarna tyckte det blev mycket traskande och blev fort trötta. De är inte riktigt lika vana att gå mycket som vi är i Sverige :) ... eller Europa i allmänhet för den delen.

Vi besökte ett ställe som heter "Homeboy Industries" som är ett företag där de anställer före detta gängmedlemmar. Ibland är de fortfarande med i gängen när de börjar t.o.m. Det är svårt för dem att få vanliga jobb eftersom de ofta har kroppen fullt av tatueringar. Homeboy Industries har ett café, stort bageri och säljer även kläder och annat. De erbjuder även tatueringsborttagning helt gratis för de som jobbar där och de har toppmodern utrustning för det. Var verkligen fascinerad över deras företag och det fantastiska jobb de gör! Så bra att gängmedlemmarna får ett hederligt arbete och hjälp med att komma på fötter genom "mental health counseling", 12-stegsprogram och annat. Kolla in deras hemsida på: http://www.homeboy-industries.org/

Vi åkte till sist till Little Tokyo som var en riktigt fin stadsdel. Vi besökte platsen där de hade"the Azusa Revival" för er som känner till den. Vi skulle egentligen avslutat kvällen med "Homeless Karaoke" som tydligen brukar vara en upplevelse, men det blev tyvärr inställt. Jag åkte hem och gjorde en hyfsat tidig kväll en efter lång dag.




Jag och Ben



Jag och Isaiah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar