onsdag 13 april 2011

Livsförvandlande missionsresa till L.A. - sista delen

Här kommer sista delen om det som hände på missionsresan. Helt klart det bästa enligt mig! Nu kommer vi till "the good stuff"!! =D

På torsdagen var vi runt om i L.A. Såg en man med brutet ben på kryckor så jag frågade om jag fick be för honom. "Be till vem?" frågade hans kompis. "Jesus" svarade jag. "Aaah ni är bara Jesus freaks!" sa han. Men mannen med det brutna benet verkade öppen för bön, fast när han började gå så sa jag att jag gärna bad för honom där och då. Det hade han inte riktigt väntat sig, men när jag förklarade att det bara tog 10 sekunder så då ville han det. Bad jättekort och hans smärta försvann i foten och han kunde röra sina tår utan problem! Blir spännande för honom att se vad som händer när han tar bort gipset hehe.
Profeterade även över en kvinna som jobbade i en affär. Hade helt fel i min profetia, men hon blev så grymt glad för ingen hade någonsin gjort det för henne tidigare. "Vilka är ni!?" frågade hon och vi sa att vi gick på en skola som heter Bethel School of Supernatural Ministry. "Ge mig adressen. Jag tänker kolla upp er!" Det spelar ingen roll om vi råkar få det fel när vi profeterar. Människor blir berörda när de märker att anledningen att man gör det är p.g.a. kärlek och inget annat. Och med uppmuntrande ord kan det aldrig gå fel. Det är ju inte spådom det handlar om.

Under fredagen var vi på rundtur hos Aimee Semple McPherson gamla hem som är känd "revivalist" (vad heter det på svenska?). Vi lovsjöng vid hennes gamla piano och Guds närvaro var sååå stark när vi gjorde det!
Vi åkte även till ett område mitt i centrala i L.A. Där träffar vi på en äldre man från Rumänien som inte hade några ben. Han tog sig fram med hjälp av hantlar gjorda av trä. Vi stannade och pratade med honom. Det var en väldigt vänlig man med stort hjärta. Vi pratade ganska länge med honom och talade in gott i hans liv. Vi bad sen för hans ben och vi kunde känna värme vid hans benstumpar medan vi bad. Vi lämnade honom och gick sen vidare. Ca 20 minuter senare då vi kom tillbaka samma väg fick vi se svaret på våra böner!! Under den korta tid vi varit borta så hade någon okänd person (utan koppling till mannen överhuvudtaget) gett honom en rullstol värd tusentals dollar och sen bara försvunnit iväg!!! Mannen åkte runt i cirklar med sin nya rullstol och vi skrek och dansade runt och firade med honom! De som jobbade i affärerna runt omkring kom ut och sa: "Vi såg allt som hände - att ni bad för honom och att bönerna besvarades. Ni måste be för vår affär!" Några vakter som stod i närheten var helt slagna av häpnad också. Nedan kan ni se en bild på oss med mannen i hans nya rullstol. Gud är så god och våra böner gör sån skillnad!!



På lördagen var vi inbjudna till en väldigt prestigefylld bal på det berömda Biltmore Hotel. Det var ett event som heter fusion och hade judar, messianska judar (judar som tror på Jesus) och kristna alla på ett och samma ställe! Det är väldigt ovanligt att sånt förekommer så det var väldigt banbrytande. Mer sånt! Har ingen ANING om hur vi kunde lyckas bli inbjudna. Festen var full av riktiga "höjdare" inom filmindustrin och annat. Pratade bl.a. med en kvinna som jobbade som producent på Cartoon Network. Hennes kompis var med i Expression 58 och ville att jag skulle profetera över henne så jag gjorde det. Alltid kul att uppmuntra människor :)
Större delen av kvällen spenderade jag med att prata med en äldre man som var manusförfattare i Hollywood. Han har jobbat på några av mina favoritfilmer och framför allt mycket med regissören James Cameron (som gjorde Titanic och Terminator-filmerna). Just nu jobbade han med manuset till Avatar 2 och 3 tillsammans med Cameron. Vi pratade i säkert 2 timmar och det var så intressant att höra om filmbranchen, vad som gör ett manus bra, utmaningar när man skriver manus och hur det var att jobba med James Cameron. Han hade även gjort en tredjedel av ljudeffekterna till "Aliens" så det var intressant att höra honom berätta om hur han hade gjort för att skapa de olika ljudeffekterna t.ex. alienskriket. Han var en sån intressant och djup person och vi pratade om allt möjligt i livet. Han hade en sån barnslig fascination av film att jag var helt fångad av allt han berättade om. Han hade en sån passion för det! Finns inget intressantare att höra någon som är så skicklig på det han gör, har varit i branchen i alla år och fortfarande har en sån passion för det. Lärde mig mycket nytt som jag inte visste tidigare. Jag profeterade även över honom om saker som jag såg honom vara kallad till att göra inom filmbranchen och runtomkring de som jobbade där och han sa att det jag sa stämde precis. Han var kristen också och tyckte det vi gjorde på Bethel var helt fantastiskt. Ett möte jag aldrig någonsin kommer att glömma. Grym kväll för övrigt. Har aldrig varit på en liknande fest förut.

Jag, Isaiah och Brandon på maskerad på Biltmore Hotel


På hemresan stannade vi på McDonalds i Sacramento som är några timmar från Redding. Vi stannade för att köpa mat och för att få ett break. När vi står där inne känner jag plötsligt Gud säga till mig: "gå ut från McDonalds." Ok, tänker jag och går ut. "Ok Gud, now what?" Det är mörkt ute och jag tittar runt omkring på parkeringen men det är inte någon där. Jag får då syn på någon som sitter på en bänk vid en busshållsplats och jag känner att jag ska gå fram till honom. Vet inte varför, men bara att Gud leder mig till att göra det. Det visar sig att det är en ung kille typ 19-20 år. Han sitter med sin skateboard och väntar på bussen och vi pratar lite. Då kommer min ledare Ben förbi (han letade nog efter mig) och frågar killen: "hey, vill du se Guds kraft?". "Vad menar du?" frågar killen. Vi berättar då att vi precis kommit tillbaka från missionsresa i L.A. och att vi sett Gud hela människor och göra fantastiska saker. Han verkade väldigt intresserad. Just då får jag tanken "knä" så jag frågar han om han råkar ha ont i sina knän. "ja" säger han och jag svarar: "det är det högra eller hur?". "Ja det är det, hur visste du det?" "Jag vet inte, Gud ger oss sån information när Han vill hela någon (vilket Gud alltid vill!)" svarade jag. Hade inte funnits något sätt för mig att se att han hade ont i knät eftersom han suttit ned hela tiden. Det visar sig att hans knä hade vridit sig. Förmodligen en skateboard olycka. Jag frågar om jag får be för knät och det vill han. Jag lägger min hand på hans knä och medan jag ber känner jag hur knät vrids tillbaka i min hand!!! "Kände du det där" frågade jag och han svarar: "ja". Jag ber han ställa sig upp testa om han har någon smärta kvar. Han är först lite motvillig för han vill inte gör något som gör ont, men han märker snart att han inte har något smärta kvar alls! Woohoo!
Vi erbjuder honom sen skjuts hemåt. Alla i vår van profeterar över honom och om det goda som Gud har för honom i framtiden. Det visar sig att killen gått till kyrkan som ung, slutat och börjat med droger. Han hade dock varit fri från droger i över ett år nu, men hade tappat bort Gud. Innan vi släpper av honom ber vi för honom och jag börjar känna tårarna komma för mig för jag känner verkligen vilket fint hjärta han har. Jag öppnar mina ögon och tårarna bara rinner ned från hans ansikte. Gud berörde honom så starkt. Han var orolig att Gud kanske skulle vara besviken på honom eftersom han slutet be, men vi förklarade för honom vi inte behöver göra någonting alls som kristna för att Gud ska bli nöjd med oss och att Han inte är arg på honom på något sätt. Killen frågar mig: "varför kom du fram till just mig och inte till någon annan?" och jag svarar bara att Gud highlight:ade honom för mig. Gud vill möta honom den kvällen och timingen var perfekt. Vi bytte telefonnummer och jag har varit i lite kontakt med honom sen dess. Han har kunnat åka skateboard utan något problem i sitt knä sen dess!
Tänk vad som hände bara på grund av en sån enkel grej som att Gud säger åt mig att gå ut från McDonalds. Det är bara att lyssna efter Hans "lugna, stilla röst" inom dig så kommer Han att leda dig till fantastiska saker och möten med människor. Det är bara att våga ta en risk. Det är det allt handlar om. Du behöver inte ens höra Hans röst. Testa! Gud älskar när man stiger ut och gör saker som får en att se ut som dåre om Han inte dyker upp. Gud letar inte efter den mest begåvade eller smarta personen - bara den som är mest villig att låta sig användas av Honom och som vågar riskera att tappa sitt eget ansikte och stå där som ett fån. Vi gör vårt jobb så får Gud göra sitt. Om du tar risker så kan jag garantera att du kommer att få se saker som du inte trodde var möjligt. Men ge inte upp om det går emot. Det är bara att fortsätta så kommer Gud att belöna din tro. Jag har ju gett er godbitarna under resan. Jag har bett för många människor som inte blivit helade under senaste året. Men jag vet att det är en gåva som jag kan växa i och jag vet att jag bara sett början på de fantastiska saker som Gud kommer att göra i mitt liv. För Han är ingenting omöjligt. Var tacksam för det du har och förvalta det så kommer Gud att låta det växa.

Missionsresan förändrade verkligen mitt liv på så många sätt. Det hände så mycket! Men det största var det Gud gjorde inom mig under resan. Gud uppenbarade och frigjorde så många saker inom mig. Hade inte räknat med att det skulle hända. Känner mig mer "mig själv" än jag nånsin gjort tidigare.  Det är en sån skön känsla. Det är verkligen intressant att det är i relation till andra människor som man lär sig mest om sig själv och inte av att "se in" i sig själv. Introspektion kallas det och det leder aldrig till något positivt. I alla fall inte för mig. Vi hade ett sånt fantastiskt team med en sån familjekänsla. Var en väldigt speciell resa på många sätt. Bland det bästa och roligaste jag någonsin gjort!

Eric, Jordan, Joanna och jag

Om du undrar varför det i princip bara är positiva saker som står i bloggen så är det helt enkelt för att jag hellre vill fokusera på det goda som sker i mitt liv än det dåliga. Bloggen är till för uppmuntran till er där hemma och sen så är även vissa saker för privat att skriva om. Det har ofta varit frestande att skriva om det, men jag tror det är bättre att jag håller vissa saker för mig själv. Vi kan ta en fika one-on-one någon gång och prata om de sakerna istället :)
Det händer jobbiga saker också som jag inte alls blundar för och som behövs ta itu med. Smärta är det viktigt att man inte stänger ögonen för och ofta kan man lära sig mycket genom det och det finns saker man behöver gå igenom och bearbeta. Smärta är inte nödvändigtvis något dåligt. Avskyr när man låtsas som allt är bra när det inte är det. Däremot är Gud så mycket större än ens problem och Han slutar aldrig att vara god! Han kan helt enkelt inte hjälpa det för det är den Han är :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar