fredag 13 april 2012

Missionsresa till Filippinerna, Del 1

Hallå alla bloggläsare!

Förra veckan kom jag hem från Filippinerna! Börjar komma på banan nu efter 15 timmars tidskillnad nu så jag tänkte skriva en serie inlägg och berätta om det som hände under resan. Återigen stort tack till er som gjorde den här resan möjlig för mig!! Uppskattar verkligen ert stöd. Utan er hade jag inte kunnat åka. Jag kommer att berätta om utvalda delar för er och saker som Gud gjorde. Det är helt omöjligt för mig att få med allt. Allt det som hände var bortom vad vi kunde hålla reda på. Men Gud dök upp på fantastiska sätt och berörde Filippinerna och vårt team.

Resan dit

Flygresan tog ca 16.5 timme. Det kändes dock inte alls särskilt jobbigt. Jag och två av mina teammedlemmar hade kul satt och snackade. Vi pratade rätt mycket med en av våra flygvärdar "Tan". Min uppmärksamhet drogs till hans fötter av någon anledning. Jag frågade om han hade ont där. "No. Why do you ask?" sa han, "but I do have pain in my right knee". Jag bad för hans knä i 5 sekunder och bad han sen kolla hur det kändes. Han såg väldigt kul ut när han insåg att han inte hade ont längre och hade full rörlighet. Det spelar ingen roll om vi har fel kunskapsord. Jesus helar ändå.




Väl i Filippinerna var det väldigt varmt! Perfekt temperatur för mig hehe. Även om det var regnigt då och då så var det ca 30 grader varmt varje dag. Det var nästan lika varmt på natten. Fuktigt som i ett växthus var det också. Kändes som att bli omsvept av ett täcke av värme när man kommer ut. För mig som lätt blir frusen var det skönt. Så länge man inte behöver vistas utomhus alltför länge. Vi bodde på ett väldigt fint hotell i Manila som hette "Legend Villas". Det var förut ett hotell där mycket prostitutionsverksamhet förekom, men sen blev hotellägaren frälst och nu är det istället ett ställe som drivs av "Kingdom principles". Man kunde t.ex. skriva ned sina böneämnen i hotellrummen som personalen sen hämtade upp.


"Revival Lifestyle" konferens

Redan nästa dag började vi med att ta del av en konferens som hette "Revival Lifestyle" (förra året hette den "BSSM EXPLOSION" lol!). Konferensen hölls i en kyrka och vi var särskilt inbjudna gäster.

Teamet samlas utanför konferenslokalen


Lovsången under gudstjänsten var som ett stort party. Vi hoppade runt tillsammans och det var ett rejält drag. Människorna i Filippinerna hade verkligen så mycket glädje!


Theresa Dedmon m.fl. gör profetisk konst under lovsången som
sedan skänks bort till någon person som Gud "highlightar" eller
ibland till församlingen.




Vi hade sen olika stationer med undervisning på olika områden bl.a. treasure hunts, culture of honor m.m. Jag och några andra höll i undervisning om "words of knowledge" för ungdomar och sen aktiverade vi dem i att själva ge varandra kunskapsord. Flera av dem gav kunskapsord för första gången. Fick mycket frågor också. Det märktes att de var hungriga. En av tjejerna hade inte trott att hon kunde, men hon hade fått ett ord som var mitt i prick och verkligen talade till den andra personen.









Efter lunchen var jag och några andra och hade ministry med barnen. Vi hade olika stationer med ansiktsmålningar, konst och "encounters". Jag och några andra ledde dem i ett "encounter" med Jesus. I det fick de en present av Honom. De fick sen rita vad de fick av Jesus. Så kul att se de olika saker som de ritade och hur personligt Jesus pratade med barnen :)

  
Den här tjejen fick en väska av Jesus med hennes namn på. Det stod även "wisdom" på handtaget. Wow.

Jag och Emily dricker Filippinernas berömda "mango shake" - gott!

Kevin visar upp olika kunskapsord som vi ritat.
 

Så kan ett ritat kunskapsord se ut. Behöver inte vara snyggt för att det ska funka hehe.


Kvinna blir befriad från ond ande på kvällsgudstjänst

På kvällen hade vi kvällsgudstjänst. Theresa Dedmon (en av våra ledare) gav oss i uppdrag att rita words of knowledge för helande medan Kevin Dedmon undervisade på scenen. Theresa håller på mycket med konst och olika kreativa uttryck så vi ritade olika kroppsdelar där vi kände att folk hade ont eller problem. Jag ritade bl.a. en person med "terminal disease/cancer" på magen. Sen fick de människor med de typen av problem komma fram till mig för att få bön. Vi hade alla möjliga led för olika kunskapsord. En kvinna kom fram (ej hon på bilden ovanför) till mig som hade en cysta på äggstockarna. Jag lade min teckning på hennes mage och hon åkte direkt ned i golvet.
"Are you ok?" frågade jag henne, men fick inget svar. Jag tänkte att Gud nog jobbade med henne så jag lät henne vara. Jag började be för en annan person, men efter ett tag kände jag att allt inte stod rätt till med kvinnan. Hon hade en väldigt besvärad min och jag kände i mina ande att "hon har en ond ande i sig." Hon började snart greppa tag i min fot och vred och vände på sig. Jag förstod att jag behövde ägna henne uppmärksamhet så jag satte henne upp. Hennes ögon var helt fulla av skräck och rädsla. Hon hade ingen aning vad som hände med henne och hon började klösa på sina händer och i hennes ansiktet. Hon var så rädd.
Jag greppade hennes händer och försäkrade henne om att "everything's gonna be ok. Don't worry." Jag sa åt henne att titta in i mina ögon och jag överöste henne med kärlek. Gjorde det jag kunde för att få henne att bli lugn. Hon tittade på mig helt lamslaget av rädsla och sa:
"Help me."
Jag kände då: "hon behöver förlåta sin man" så jag frågade henne:
"Is there anyone you need to forgive?"
"Yes, my husband!!"
Jag vet inte exakt vad det var hon behövde förlåta honom för, men det spelade ingen roll. Gud hade just visat för mig varför demonen var i henne så jag visste att det var nyckeln till hennes frihet.
"Do you want to forgive him?" frågade jag.
"Yes" sa hon.
Jag ledde henne sen i en förlåtelsebön och efter det slutade hon skaka och hennes ögon fylldes av frid. Hon grät och tackade Jesus med uppsträckta händer. Hon var fri. Hon delade sen vittnesbördet från scenen. Tror inte hon visste att hon hade en ond ande i sig (observera att jag inte säger att hon var besatt. Kristna kan inte vara besatta, men kan bli påverkade av onda andar om vi ger dem tillåtelse genom t.ex. oförlåtelse) och jag brydde mig inte om att säga det till henne heller. Kände inte att det var nödvändigt för henne att veta det. Har för mig att hennes cysta antingen försvann eller att hon blev av med smärtan. Minns inte riktigt tyvärr. Det fanns så många som behövde bön.
Oförlåtelse är en av de vanligaste anledningarna till att människor blir plågade av onda andar. Så fort personen förlåter den som hon är bitter på så måste anden lämna. Man ska aldrig snacka med onda andar. De ljuger bara. Nu försökte den här inte göra det, men om ni hamnar i situationen att en ond ande börjar snacka och ställa till med en scen så säg åt dem att vara tyst och stilla. De måste lyda. Vi har fått den auktoriteten av Jesus. De är rädda för oss eftersom att vi har den Helige Anden inom oss så vi har inget att frukta. En av mina vänner, Emily, brukar säga: "I don't deal with demons, only people and their issues." Det är helt sant. Om människor blir fria från det som binder dem så måste demonen sticka därifrån. De tar bara den frihet vi är villiga att ge dem. Vi behöver inte ens bry oss om dem. Jag blir så grymt arg när de sliter och drar i människor för det är förnedrande för personen. Demoner förtjänar inte vår uppmärksamhet.
En annan intressant sak var att hon föll direkt ned i golvet så fort jag lade teckningen på henne. Theresa kommenterade att demoner hatar konst och all kreativitet därför att de själva inte är kapabla till det. De kan inte skapa utan bara förvrida det som redan är skapat. Det är därför vår kreativitet är ett sånt kraftfullt vapen oavsett om det är dans, musik, konst eller annat. En intressant tanke jag inte tänkt på tidigare.

Så var första dagen i Filippinerna över. Fortsättning följer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar