måndag 16 april 2012

Missionsresa till Filippinerna, Del 4

Efter att vi varit i Filippinerna i ca 4-5 dagar var det dags för teamet att dela upp oss och åka till olika ställen. Kevin Dedmon tog ett team och åkte till en del, Lindsay Coil (en av våra ledare som är från Filippinerna ursprungligen) åkte till en del och jag åkte med ca 12-13 andra med Theresa Dedmon för att åka till ett ställe ca 3 timmar från Manila som heter Los Banõs. Där skulle vi spendera den närmsta veckan.

Vi gör profetisk konst till ledarna i Los Banõs


Vi hade första dagen lunch med pastorerna som de har relation med i Los Banõs. Det här är 3:e året Theresa, Lindsay och hennes man Matt är där med ett team så de har utvecklat väldigt goda relationer med dessa ledare. Vi hade gjort olika profetiska kort till ledarna (vi visste inte till vem förrän vi var där). Jag hade missuppfattat och trott att kortet skulle vara till något annat tillfälle, men Gud visste ändå och ordet visade sig tala starkt till den ledare jag gav det till. Guds nåd räcker och blir över hehe.

Det var så uppmuntrande att höra från ledarna vad som hade hänt senaste året sen teamet var där i fjol. De hade verkligen tagit det de lärt sig och inte bara använt det praktiskt i deras egna liv, men också tränat och undervisat andra runtom i Filippinerna och andra länder i Asien om det. Det kallar jag långsiktig frukt! När de träd man planterar får egna fötter och förökar sig. Så många missionsresor kan lätt bli att människor bara kommer dit och kanske har fantastiska möten och gör bra saker, men sen återgår allt till de vanliga när teamet lämnar. Om man istället fokuserar på att investera i de som spenderar varje dag året om där så kommer frukten bli långsiktig och det sker mycket fler saker. Vi är är ju bara där 2 veckor. Miraklen som sker när vi var där är fantastiska, men de mirakler som sker när vi lämnat är ännu större.

Pastor Paul berättar om vad som hänt sen i fjol


Restaurangen var på flottar som skumpade runt i vattnet

På kvällen hade vi gudstjänst utomhus i regnet. Det var ett väldigt interaktivt möte. Theresa kallas "the queen of activation" av sin man och är det något hon är bra på så är det att aktivera människor och stretcha människors bekvämlighetszon. Jag, 2 tjejer från mitt team och några andra från Filippinerna ledde lovsång. Sen gav de som målat under lovsången bort sina målningar till olika som var där. Profetisk konst är alltid en del av alla gudstjänster på Bethel.
Vi hade ritat olika words of knowledge och vi såg människor bli helade på gudstjänsten och sen tog vi med oss olika av församlingsmedlemmarna ut på gatorna för att göra profetisk konst, dans, sång, ballongdjur och annat. Syftet var främst att aktivera dem och att vi bara skulle stötta dem. Jag gick med två Filippinska tjejer och vi hade ritat olika words of knowledge för helande. Vi hittade ingen med de problemen vi ritat, men vi bad ändå för olika människor och såg dem bli helade från smärtor i rygg, nacke och huvudet. En väldigt anmärkningsvärd sak med människorna i Filippinerna är att de inte säger nej bön. Kommer faktiskt inte ihåg en enda person som sa nej till mig när jag frågade om jag kunde få be för dem. Klimatet är verkligen så öppet. Väckelse är ofrånkomligt.
En av filippinerna i en av de andra grupperna var så i gasen att han ledde minst 12 pers till Jesus inom loppet av ca 30-45 min.
Det hände mycket i de olika grupperna och jag kan inte dela allt. Mitt favoritvittnesbörd den kvällen var en kvinna som kom fram för att få bön när en i vårt team, Mark, hade ett word of knowledge för fotled. Hon blev helt helad framför alla! Hon följde sen med ut med de som gjorde ballongdjur. Hon ledde 6 pers till Jesus genom ballong-ministry!! Den 6:e personen var en 16-årig tjej och hon skulle ge henne ett profetiskt, men tjejen sa:
"Det är ingen idé för jag hör ändå inte vad du säger." Det visade sig att hon var nästan helt döv. Hon hörde bara om man skrek precis bredvid henne. Detta gjorde att hon hade väldigt svårt i skolan eftersom hon inte hörde vad läraren sa. Kvinnan som själv blivit helad tidigare under kvällen bad för henne och den 16-åriga tjejen blev helt helad!! Hon kunde nu höra regndropparna mot ett paraply! Tycker det är ett sånt fantastiskt vittnesbörd eftersom kvinna blev helad, själv aktiverad och såg Gud göra fantastiska saker redan samma kväll! Precis så ska det vara. En ung tjej fick tillbaka sin hörsel och hennes liv är nu helt förändrat.





Här är videon när kvinnan blir helad i sin fotled:


Här berättar hon för oss om tjejen som blev helad och vad som hände:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar