fredag 10 september 2010

Bakgrund till varför jag är här och första intryck

Hej och välkomna till min nya blogg!

Ska erkänna att jag aldrig skrivit en blogg förut och jag har egentligen inte läst särskilt många heller. Det här är bara något som Gud lagt på mitt hjärta och många av mina vänner har efterfrågat att jag ska skriva och berätta vad som händer under mitt år i USA. Bloggen kommer handla om mina upplevelser, lärdomar och erfarenheter på Bibelskolan Bethel School of Supernatural Ministry och även om min vardag då jag lär känna nya människor och försöker anpassa mig till amerikansk kultur.

För er som inte känner till bakgrunden till varför jag är här så kan jag säga att det varit en lång process som började för drygt 1.5 år sen. Jag upplevde att Gud sa att jag skulle gå på Bibelskola i USA en dag när jag var ute och gick. Just då kändes det lite märkligt eftersom jag inte var klar med mina studier på Musikhögskolan. Det visade sig inte vara rätt timing för det och jag lade det helt åt sidan och glömde bort det mer eller mindre. "The right thing at the wrong time is the wrong thing" so någon har sagt =)... Josh Harris tror jag. Ett år senare började Gud knacka på mitt hjärta igen och jag kände att nu var det rätt timing. Det kändes mer fridfullt och ett större lugn i det hela på nåt vis. Jag började kolla runt och fråga olika människor om skolor och annat och "Bethel School of Supernatural Ministry" var ett namn som dök upp flera gånger av flera oberoende personer. Jag tänkte att jag borde kolla upp det så jag gjorde det och hittade bl.a. en dokumentär som heter "Finger of God" (kolla in den!! Part 4 och 5 har intervjuer med Bethelstudenter bl.a) och jag kände bara WOW! Det här verkligen vad jag vill göra och det jag längtar efter! Sen har jag bara tagit ett steg i taget i lugn och ro och jag känt en enorm frid hela tiden. Just den friden tror jag är väldigt viktig att ha när man ska fatta stora beslut. Nästan alla människor har många drömmar, men det finns en speciell frid med de drömmar som Gud har lagt ned i en. I alla fall så ledde det ena till det andra och nu är jag här. Har varit en dröm för mig i många år att åka och bo i USA under en tid och nu är jag äntligen här! Känns helt fantastiskt!!

Jag har bara varit här i två dagar (kom sent i tisdags natt) men jag stormtrivs redan! Bor i en lägenhet med en amerikan just nu och en även kanadensare som kommer om några dagar. Hittills har jag mest försökt justera mig till tidsskillnaden och försökt få en känsla för min omgivning. Bor väldigt centralt i Redding och affärer som Target, Walmart, Home Depot finns bara runt hörnet. Finns även en massa snabbmatskedjor, Starbucks och inte minst mitt absoluta favoritställe: WinCo foods!! Ett paradis för mig som gillar att laga mat! De har allt möjligt till hur billiga priser som helst! Vädret är också fantastiskt och det är varmt och skönt!
Förutom det så har jag mest hängt med min rumskamrat James och hans polare. James är extremt gästvänlig så det dyker upp alla möjliga "random dudes" lite nu och då som tar sig en pepsi i kylen och kollar på film, spelar TV-spel och bara hänger i lägenheten. Väldigt annorlunda från att ha bott själv i fyra år, men jag tycker det känns jättekul med en sådan öppen atmosfär. Alla jag träffat hittills (i princip bara amerikaner) har varit hur trevliga som helst och lätta att få kontakt med. Jag vet att många inte tycker om när man generaliserar, men jag måste säga att amerikaner är överlägsna när det kommer till att välkomna nya människor och social kompetens i allmänhet. Det är i alla fall vad jag upplevt. Har inte känt mig utanför en sekund trots att jag kommer från andra sidan världen och en helt annan kultur. Jag känner mig väldigt hemma med öppenheten här. Tycker det är så skönt att man kan småprata med vemsomhelst på stan när man står i kön för att betala eller varsomhelst. Det passar min personlighet väldigt bra. Den sociala tröskeln är betydligt lägre i jämförelse med Sverige så att säga. I alla fall med människor man inte känner.

En intressant grej jag stött på är hur många som är positivt inställda till Bethel Church (som är församlingen som är kopplad till skolan) - "Oh you're going to Bethel? Amazing church!". Men många av dessa går inte till Bethel eller kyrkan överhuvudtaget. Intressant. Än har jag själv inte hunnit vara i kyrkan men förmodligen denna helg kommer vi att dra dit ett gäng.

På tisdag börjar skolan och jag är väldigt taggad och förväntansfull inför det! Jag ska försöka uppdatera den här bloggen så ofta jag har tid och kan. Kommer säkert hända många spännande saker som jag vill dela med mig av här...

Bye for now, take care!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar