söndag 19 september 2010

Första skolveckan

Då är första veckan av skolan avklarad. Är helt slut efter alla nya intryck. Om jag skulle berätta om allt skulle det bli alldeles för långt, men jag tänkte dela med mig av några intryck och saker jag varit med om.

Skolan jag går heter alltså "Bethel School of Supernatural Ministry" och är en Bibelskola som har tyngdvikt på det övernaturliga. Allting utgår från bönen som Jesus sa till Fadern: "Ske din vilja på jorden liksom den sker i himlen." Det är grunden för skolan och vårt uppdrag som kristna är att bereda plats så att himmelriket kan komma ned till jorden. I himlen finns inga sjukdomar, cancer, depression, brustna hjärtan, rädsla eller annat ont. För många av er låter det säkert konstigt och det har jag full förståelse för. Mycket är nytt för mig också. Men jag är övertygad om att Gud valt ut oss människor till att vara Hans redskap att bereda plats för Hans rike. Vi måste bara vara villiga att göra det. Tyvärr får många kristna aldrig uppleva vad Gud kan göra genom sin kraft, ofta p.g.a. rädsla tror jag. Men Jesus talar väldigt tydligt om att vi ska: "bota sjuka, uppväck döda, gör spetälska rena och driv ut onda andar." (Matt 10:8). Det är det "normala" kristna livet. Ett liv utan kraft är inte normalt. Guds rike är inte ett av ord utan av kraft som Paulus säger. Jag kommer definitivt skriva mer om rent konkreta saker som händer när vi kommer igång med något man kallar för AMT (advanced ministry training) då man tränas i att praktisera helande, det profetiska (förmågan att höra det Gud säger till människor, oftast i form av uppmuntrande ord) och mycket annat. Just nu har vi mest kommit igång med att läsa böcker om väckelse, Guds kraft m.m. och Bibelläsning.

Vi är ca 800 elever som går första året och ca 400 som går andra året. Så det blir helt klart många intryck och människor att lära känna. Det är dock lätt att göra det i det öppna sociala klimatet som finns här. Första dagen ropade t.ex. någon: "love the hair dude!!" på skolans parkeringsplats... USA alltså =D.
Hittills under veckan har vi haft mest intro om hur skolan och undervisningen funkar och olika "core values" och "guidelines" som de har på Bethel. Generellt finns det färre regler än de flesta Bibelskolor då de föredrar: "frihet under ansvar" när det gäller saker som dating, alkohol och sånt. Det finns inga regler mot dessa saker, men man bör tänka igenom hur olika saker påverkar människor i sin omgivning och dra gränser utifrån det och sin egna personliga övertygelse. I korta drag är det så det funkar.

Det är verkligen en förväntansfull stämning innan skolan startar. Vi börjar nästan alltid i aulan och alla står utanför och köar i 30-45 min innan. Sen när det väl är insläpp springer alla in för att få så bra platser som möjligt. Minns inte när det var så i skolan senast.
Varje dag börjar vi med ungefär 1 timmes lovsång och det är helt fantastiskt!! Det är grymt att börja dagen med ett party för att uttrycka sin tacksamhet till Gud och musikerna är så otroligt begåvade ("anointed" som de skulle säga här =D). Fast det är inte bara musikerna som är bra utan det är också att alla eleverna hänger sig totalt. Folk hoppar runt och röjer, sjunger för full hals och kramar om varandra. Alla bidrar till att göra lovsången och stämningen till vad den är. Det är en plats där det verkligen är enkelt att tillbe.
Efter det är det undervisning från någon av skolans lärare: Bill Johnson, Kris Vallatton eller någon annan. Väldigt mycket bra grejer från människor som verkligen lever det de lär.

I fredags hade vi också en halvtimme i slutet av skoldagen då tredje års elever profeterade över olika människor i aulan. De bara valde ut människor till synes "slumpmässigt" och talade in i deras liv angående deras drömmar, talanger, personlighet och positiva saker som Gud vill göra i deras liv. Många blev så starkt berörda att de började gråta för att de blev så träffade och kunde känna igen sig.

Åh just ja, Gud överraskade verkligen mig och en kompis härom kvällen. Vi var ett stort gäng hemma hos oss (som vi alltid är typ varje kväll =)) och jag satt och snackade med en kompis. Hon frågade hur läget var och jag mådde inte så jättebra just den kvällen rent emotionellt (jag påverkas mycket av känslor och andra människors känslor, men jag kan berätta mer om det en annan gång). Jag berättade om det för henne och plötsligt slås vi båda av Guds närvaro så starkt! Vi börjar båda skratta och försökte skrattandes fortsätta vårt samtal. Så fantastiskt när Gud bara översköljer en med sin kärlek sådär helt oväntat! De andra var typ: "what's up with you guys?", men de fattade vad som hände =). Gud visste precis vad jag behövde i den stunden. Det var så påtagligt och slog oss båda två exakt samtidigt utan att vi pratade om det.

Även fast Bethel har ett fokus på det "övernaturliga" så är det faktiskt inte det som sticker ut mest efter första veckan. Det som sticker ut mest är människors kärlek. Man känner av det starkt hela tiden och det är ju det allt handlar om -  att ge vidare till andra den kärlek vi fått av Han som skapat oss =). Jag är helt förbluffad över hur många bra vänner jag redan hunnit få efter bara drygt en vecka. Det är jag väldigt tacksam över, särskilt eftersom jag inte kände någon innan jag kom hit. De finns flera jag verkligen kan vända mig till oavsett vad det är och det betyder mycket.

Skulle kunna fortsätta en massa saker, men det får räcka för nu. Ser verkligen framemot när saker och ting verkligen börjar ta fart med skolan. I'm excited!! =)

PS: Jag har lagt upp lite bilder på min facebook-sida för er som intresserade. Kommer lägga till fler allt eftersom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar