onsdag 29 september 2010

Några lugna dagar innan retreat

Mån-tis var vi ledig från skolan. Var och shoppade kläder med min kompis Amber i måndags. Alltid kul att shoppa i USA. Känns som att man fyndar vad man än köper. Jämfört med Sverige gör man ju faktiskt det. Svårt att hitta ett par riktigt fina jeans för 250-350 spänn i Sverige som man kan göra här.

Har också börjat jobba med en bok som heter "Basic Training for the Supernatural Ways of Royalty" skriven av Kris Vallotton (lärare på Bethel). Det är en "workbook" där man får gå igenom olika värderingar man har och hur man ser på sig själv. Den ger inga färdiga svar för vad man ska skriva utan är till som en hjälp för att man själv ska komma fram till vad man kan behöva förändra i sitt tänkande. Saker som man lärt sig under sitt liv som inte är så uppbyggliga. T.ex. att komma bort från: "buhu jag är värdelös syndare" och förstå att Gud inte alls ser på en så utan som någonting perfekt som han skapat till att göra fantastiska saker! Barn vet det här när de är små. Att man är kallad till att bli någon stort en dag. Sen tar det tyvärr "ca 12 år av religiöst tänkande för att få det ur huvudet" som Kris sa.
Rätt svår och tidskrävande bok, men väldigt intressant. Man får verkligen gå på djupet av sig själv. Överlag är jag väldigt överraskad av att så mycket av skolan handlar om identitet och om relationer. Det tycker jag är väldigt bra. Det har inte varit så mycket fokus på det övernaturliga egentligen utan det ses mer som något helt naturligt precis som allt annat. Det märks tydligt att lärarna vill bygga upp eleverna på alla plan och områden i livet. En "complete overhaul" så att säga =).

Igår hade jag en soft dag. Lagade fransk mat åt några vänner: James, Amber och Audrey. De kallar mig "mamman i familjen" av nån anledning haha =). Åkte sen iväg till bönekapellet vid Bethel Church en sväng. Det är så härligt att vara där. Det är ett jättefint rum på en kulle med fönster på alla sidor och det har en väldigt vacker utsikt. Finns en vattenfontän där inne och lugn lovsångsmusik som spelas i bakgrunden. En enormt fridfull plats som är öppen dygnet runt. Känns som en öppen himmel att vara där inne och det har en påtaglig atmosfär. Det är lätt att höra från Gud där. Ska försöka ladda upp lite bilder på kapellet så småningom.

Idag fick vi göra varsin dagbok där vi klistrade in bilder och ord från olika tidsskrifter. Brukar inte vara sånt jag tycker är så jättekul, men jag gillade det faktiskt. Många av orden jag klistrade in där vet jag inte varför jag gjorde det riktigt, men det kändes som att jag skulle göra det så jag gick på Den Helige Ande. Kul att lyssna efter vad Gud säger i sådana småsaker. Kommer säkert visa sig längre fram varför jag satte dem där. Sen fick vi under tiden gå iväg och så profeterade två st andra års elever över oss en och en.  Hade aldrig träffat dem förut, men de sa många väldigt uppmuntrande saker som var spot-on. Lite för personligt för att dela här, men det var good stuff! Att profetera är när man lyssnar in vad Gud säger om en person och så förmedlar man det. Det är nästan alltid i form av någon typ av uppmuntran. Det är inte kontrollerande saker på något sätt utan mer att man lyfter fram gåvor, positiva sidor och kall hos andra. Det funkar bäst om man inte känner personen för när det träffar mitt i prick (som det väldigt ofta gör faktiskt!) så kan man vara ganska trygg med att det är från Gud. Det är så häftigt när man får ord från människor som man vet att de omöjligt kan ha en aning om. Saker som man aldrig ens sagt till en annan människa utan ligger djupt inne i ens hjärta.

Just nu är det "retreat week" och då åker alla iväg 2 dagar för att umgås på ett ställe som heter Chico en bit utanför Redding. Man åker min sin "Revival Group" vilket är en grupp på ca 60 pers som alla elever är uppdelade i och man har en Pastor och några "interns" som är ansvariga för den. Min grupp åker iväg i morgon och det ska bli väldigt kul att hinna umgås och lära känna människor i min grupp lite mer ordentligt. Har hör att det hänt riktigt crazy saker på retreaterna av mina kompisar så jag ser framemot det!

1 kommentar:

  1. hoppas på en crazy bra retreat för dig!

    och jag vill bara att vi ska kunna odla ännu mer av en sådan kultur där vi formulerar sanningar kring identitet och relationer här i sverige - jag tror det är en förutsättning för att vara långsiktiga bärare av den väckelse som är på väg. blir så kul att du tar med dig allt det här tillbaks sen.. om du inte gör ett andra år också. :)

    ps. hoppas jag inte är påstridig! haha. men jag blir bara så peppad av när du är inne i sånt som jag fått upptäcka delar av. jag och nils har känt oss lite ensamma om att påverkas så mycket av bethels undervisning i vårt umgänge. skulle gärna själv få va och formas i den miljö som skolan och församlingen är (även om jag fattar att allt inte är perfekt)!

    SvaraRadera