måndag 11 oktober 2010

AMT, Activation och profetisk vecka

Senaste skolveckan har vi haft en "profetisk vecka" med Kris Vallotton. Vi har gått igenom hans bok "Basic Training for the Prophetic Ministry" där han tar upp allt möjligt som har med profetia att göra: drömmar, att höra Guds röst, hur man tar emot Guds ord etc. Det profetiska är nog det jag har mest erfarenhet av när det kommer till det övernaturliga, men jag har lärt mig många nya saker, bl.a. om olika typer av profetiska tilltal. Skillnaderna mellan foretelling (det som kommer att ske i framtiden), forthtelling (som skapar framtiden) och kunskapens ord (då man får information om dåtiden eller nutiden). Just "forthtelling" var nytt för mig. Kris berättade bland annat en historia om när han gett ett ord till en kvinna på konferens om att han såg henne som lovsångsledare och låtskrivare. Kvinnan sa direkt: "Det är min man du pratar om. Han leder lovsång i kyrkan. Jag är tondöv". Kris sa: "Nej det här ordet är till dig. Om du tar emot det så kommer det att förändra framtiden". Hon gjorde det och hon gick från att vara "tondöv" till att på några få månader lära sig spela gitarr och sjunga. Hon skrev också flertalet låtar och ledde lovsången i hennes församling på 500 medlemmar. Wow! Tänk vad Gud kan göra på så kort tid!
Vi fick också träna kunskapens ord på varandra. Många misstag, men syftet är att tränas i det och våga göra fel. Det är något man kan bli bättre på. Kris berättade om en person han känner som är helt otrolig på kunskapens ord. Han hade kommit in i ett möte och kunde säga till alla i mötet hur många barn de hade och vad barnen hette, helt utan misstag. Wow!
Kris poängterade ständigt att profetiskt tilltal handlar om att uppmuntra människor och inget annat. Det står ju i 1 Korintierbrevet 14:3 "Men den som profeterar talar till människor och ger dem uppbyggelse, uppmuntran och tröst". Så får man ett profetiskt tilltal som är negativt så kan man bara strunta i det. Då är det säkerligen inte från Gud om det inte är så att Gud vill varna en för något. Sånt är dock ganska ovanligt.

Har också kommit igång med något som heter AMT (advanced ministry training). Man kan då välja en 15-20 olika valbara kurser om olika ämnen: helande, profetia, gemenskap med Gud etc. Man har 4 st olika under hela året. Eftersom jag är med i lovsångsteamen var det obligatoriskt att välja Worship AMT. Vi pratade första gången om vad lovsång handlar om och att det inte är ett uppträdande utan något man gör gemensamt som församling. För många är det självklart, men för de som kommer från musikerbakgrund är det så viktigt att ständigt poängtera. Har dock inte märkt av något "performance mindset" hos någon av musikerna utan alla är så otroligt ödmjuka. Det är verkligen viktigt för annars kommer det att komma i vägen för vad Gud vill göra. Syftet med lovsång är att skapa en plats för människor där det är enkelt att tillbe och komma närmare Gud. Inte att visa upp vad man kan.
Känns verkligen som att de satt ihop helt rätt team. Jag är med i två team och båda teamen har människor med såna hjärtan! Jag blev helt blown away första gången jag träffade dem. Vi hade audition för några veckor sen och de tog ut ca 30 av 200 och bad verkligen över att få rätt personer på rätt plats och det känns verkligen som att de gjort det.
Jag var med och ledde lovsång i tisdags och fredags och det var verkligen helt fantastiskt! Kände en enorm frihet i lovsången och som att jag verkligen konnektade med de andra musikerna trots att vi aldrig spelat tidigare. Allt är väldigt professionellt med bra musikutrustning, in-ear monitors och hela klabbet.
Joanna, vår lovsångspastor, är en väldigt entusiastisk och skön person. En person man kan komma till med sitt "junk" och vara 100% ärlig med.

Har också börjat med något annat som heter "activation" (tidigare kallat "outreach") då man ska ta Guds rike till människor på olika sätt. Det kan vara alltifrån att ha hand om skolungdomar, till community-fester, hemlösa, drogmissbrukare eller annat. Detta pågår under hela året och man byter inte "activation" under hela tiden. Jag fick "treasure hunts" (yay!). Det handlar om att lyssna in profetiskt vad Gud säger om ledtrådar, kännetecken och även namn på människor, platser och vad de kan tänkas behöva bön för (t.ex. bruten arm). Efter första lektionen har jag förstått att det kommer bli riktigt intensivt och galet! Läraren Kevin Deadmon sa: "alla ni som är villiga att ta en risk kommer att få se människor bli helade. Det garanterar jag, men ni måste våga kasta er ut i det osäkra och riskera att göra bort er". Vi tränade på första lektionen att ge kunskapens ord om olika skador för de i klassen och flera människor blev direkt helade från knäproblem och andra typer av skador. Ser verkligen framemot denna activation och tror den kommer att passa mig perfekt då jag älskar att träffa nya människor. De poängterade dock att det handlar om att ge människor ett möte med Gud, alltså ingenting vi själva kan göra. Vi bjuder inte med dem till kyrkan. Vi frågar inte heller om de vill ta emot Jesus om de inte först fått ett möte med Gud och själva vill det. Det handlar bara om älska människor. Att leta efter Guds skatt - dvs. människor och det guld som finns i dem.
En liten kul detalj är att dagen innan jag fick reda på min activation så fick jag ett profetiskt tilltal av en kille jag aldrig pratar med förut. Han sa: "det här kommer låta lite cheesy, men jag ser dig som en pirat som letar efter Guds skatt". Fick se reda på dagen efter att jag fått "treasure hunts" som activation haha! Bekräftelse att jag är på rätt plats.

Hade också första träffen med min smågrupp i fredags. Det är jag och fyra amerikaner. Två killar som är 24 år, en kille som är 19 år och en man som är 48 år. Fick en väldigt bra feeling av min grupp trots att jag inte direkt kände dem sen innan. Vi delade med oss om våra historier om hur vi kom till Bethel - väldigt intressant att höra. Vi gick sen direkt in på djupet och delade med oss av det vi kämpade med mest just nu. Vet inte många sammanhang där man skulle göra det första gången man träffas, men jag känner mig trygg med de här människorna. Skönt att skippa allt det formella och gå in på djupet direkt tycker jag. Tror det kan bli ett fantastiskt år med smågruppen där vi verkligen kan växa tillsammans. Allt handlar om att våga vara sårbara inför varandra och inte ha några masker eller fasader.

Igår var det söndagsgudstjänst som vanligt. Det är obligatoriskt för studenter att gå på två gudstjänster i veckan och jag har söndag morgon och söndag kväll. Bill Johnson hade varit på konferens under veckan och tydligen blivit riktigt "whacked" av Gud. Hade hade t.o.m. lite svårt med att predika, vilket är någonting nytt då Bill alltid brukar vara väldigt samlad och fokuserad. Kris Vallotton fick komma upp och hjälpa honom i slutet av predikan och Bill ramlade ihop i en liten hög på golvet vid podiet, live på iBethelTV och allt! Alla församlingen skrattade och tyckte det var sjukt kul! Det är verkligen inspirerande att se dessa ledare på Bethel fortfarande söka efter Gud med allt vad de har fortfarande och att de inte bryr sig de minsta om att göra bort sig.

Förutom det så har jag varit sjuk hela veckan. Inte kul när man måste vara hemma och vila när händer en massa roliga saker runt omkring.

Denna veckan har vi bara skola tis-ons eftersom det är "Open Heavens Conference" på Bethel tors-sön. På tors ska jag och några kompisar åka bil till Redwood Forrest där de har världens största träd. Har alltid velat se det så jag ser verkligen framemot det! Kommer bli kul!

Förresten så får ni gärna höra av er om det är något särskilt ni vill att jag ska skriva om som ni skulle tycka vara intressant att veta. Kan vara vadsomhelst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar