måndag 25 oktober 2010

Kväll hos Christensens och kyrksöndag

I lördags var vi hemma hos "Christensens", alltså hemma hos vår granne Matts föräldrar. De brukar fixa mat varje lördag för de som vill komma och umgås. Ofta med något roligt tema. Förra helgen var det dr. Seuss tema t.ex. och nu åt vi italienskt. Det var ca 15 pers där och flera av de jag brukar umgås med, bland annat våra grannar Matt och Joel, Frans från Sydafrika, Adrian från England och min vapendragare Toby från Australien (som även är med i båda mina lovsångsteam). Ashley och James var också med. Vi kollade också på "Gladiator". Alltid trevligt att hänga hos familjen Christensen. Fin familj.

Joel och James


Ahsley, Frans och James



The three stooges! (Jag, Ashley och James)

Igår var det "kyrksöndag" för mig. Alla elever går på två gudstjänster i veckan som man blir tilldelad och mina ligger på söndag morgon och söndag kväll.
Söndag morgon pratade Bill om hur viktigt det är att ära de ledare som Gud använt förr i tiden, även om vi inte håller med om allt de gör. Ett viktigt budskap. Har upplevt att många människor verkar oroa sig för vilka som är på rätt sida eller fel sida om Gud så att säga. Vilka är the good guys och vilka är the bad guys? Tror vi måste sluta oroa oss för det. Ingen människa är perfekt och vi måste lära oss att "eat the meat and spit out the bones".

Kvällsgudstjänsten var riktigt bra. Hade en fantastisk lovsångsstund. Vissa gånger känner jag att hjärtat inte riktigt är med, men denna gång var jag helt inne i det och menade vartenda ord jag sjöng. Guds närvaro var stark och jag försvann bort en stund med Honom =). Lovsångsteamet var fantastiska. Och det är inte för att de är bra musiker (även om de är proffs) utan för att de skapar en plats där det är så enkelt att tillbe. En öppen himmel.
Några av ledarna i kyrkan gav några "kunskapens ord" om olika skador som folk hade. Bland annat om en som hade en skada i ett revbenen på höger sida. Den killen råkade sitta brevid mig så jag och några till bad för honom. Vi fick be tre gånger tror jag, men sen sa han att blev 70% bättre! Bad även för en kvinna som satt bakom oss som hade problem med huvudet sen en olycka och hennes smärta försvann! Flera människor blev helade, bland annat en kvinna som varken hade lukt -eller smaksinne fick tillbaka det!! Hon satt och åt fudge och kunde känna smaken för första gången på länge!

Eric Johnson predikade sen om vad det innebär att vara ett "company of lovers" och att om man är desperat efter Gud så är det en dysfunktionell relation. Är man t.ex. desperat efter att spendera tid med sin fru så är det inte en hälsosam relation. Istället menade han att vi skulle vara "hungriga" för vad gör en hungrig person? Han reser sig upp, går till kylskåpet för att ta sig något att äta. Samma syn måste vi ha i vår relation till Gud. Allt är vårt och han lät t.o.m. sin son dö för att vi skulle få det.

Efter gudstjänsten drog vi till In-and-Out Burger med Toby, Frans och Bethany. Blev snart "Bethel Burger" då massor från Bethel (särskilt BSSM) drar dit efter kyrkan =).

Förrestem, när jag skriver om predikningar och annat så är det i väldigt korta drag (det är oftast minst en timme långa), så om ni har funderingar över något som verkar oklart så är ni alltid välkomna att höra av er till mig!

2 kommentarer:

  1. Nu var ju det här rätt längesedan, men jag har inte läst din blogg på ett tag så jag har typ 10 posts att ta igen :-) Hur som helst, jag undrade bara hur du menar (eller hur Eric menar) med att vara desperat eller hungrig? Alltså, är det "dåligt" att vara desperat, för att man har inställningen att man inte kan få något från Gud typ, men "bra" att vara hungrig, för att man tänker att det finns "mat" att äta? Jag förstod inte riktigt, men det var intressant så jag vill gärna veta :-) I övrigt vill jag bara säga att jag tycker om att läsa din blogg! Den är uppmuntrande och så Gud-fokuserad - jag blir ofta inspirerad!

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillar bloggen och blir inspirerad, Elin!

    Det Eric menade var att om man är "desperat" i sin relation till Gud så är det en dysfunktionell relation. T.ex. om du är desperat till att spendera tid med sina barn så är det en också dysfunktionell relation för det innebär förmodligen att man inte tagit tid till dem på väldigt länge. Desperat blir man inte över en natt. Det är ett ganska starkt ord och inte något positivt alls egentligen. Enligt nationalencyklopedin betyder det desperat: "överväldigande (akut) känsla av hopplöshet och förtvivlan". Ganska intressant att vi använder det så ofta i vår längtan till Gud. Vem vill ha sådana negativa känslor i sin relation till Gud? Låter inte så hälsosamt.
    Hungrig är däremot något annat. Blir man hungrig så är det bara att ta sig "något att äta" om man vet var eller till vem man ska vända sig till för att bli tillfredsställd. Är man desperat så betyder det troligen att man inte vet hur man ska tillfredsställa det behovet i att ta tid i Guds närvaro osv.
    Blev du klokare på den förklaringen? :) Du får gärna fråga mer om du vill! Alltid kul att få respons på det jag skriver!

    Förresten, vilken Elin är det? Om du vill vara anonym kan du skicka ett personligt meddelande kanske? Blev nyfiken på vem det är :)

    SvaraRadera