tisdag 16 november 2010

Identitet

Något jag velat skriva om ett bra tag nu är identitet. Kris Vallotton hade en väldigt bra undervisning om det i torsdags. Han pratade om hur viktigt det är att inte ha sin identitet i det vi gör utan i den vi är: "You have to be a human being before you can be a human doing". För om vi får vårt värde i det vi gör så kommer vi att känna oss misslyckade så fort vår karriär eller det vi presterar inte går bra. Vårt samhälle är så drivna av prestation och värderar det mycket högre än intimitet i relationer. Det är inte ett bra byte. Det lämnar oss otillfredsställda därför att hur bra det än går i våra karriärer så kommer det aldrig att kunna fylla det tomrum vi har inom oss om att bli accepterade och älskade för de vi är. Alla människor längtar till att bli älskade för de vi är och inte det vi gör. Bara Guds villkorslösa kärlek kan fylla det tomrumet inom oss.

Jag har precis avslutat boken "Experiencing Father's Embrace" av Jack Frost. Det är den tredje boken vi läser i skolan och det är faktiskt en av de bästa böcker jag läst! Kan verkligen rekommendera den! Den berättar om Jack Frosts historia om hur han var driven av ambition, stolthet och tävlingsmentalitet hela sitt liv. Han satte sin ministry före hans familj och detta gjorde hans äktenskap och relation till sina barn väldigt ohälsosamt. Han uppfyllde inte deras behov villkorslös kärlek och han var inte heller särskilt närvarande i hemmet. Jack hade sedan ett stark möte med Guds kärlek då han bröt ihop och allt förändrades. Han insåg att han inte kunde göra något för att förtjäna Guds kärlek och att han behövde bara ta emot den och släppa taget om sitt strävande och dömande attityd. Detta förändrade totalt hans relation till sin familj till det positiva. Väldigt ärligt berättat och det fanns så många viktiga lärdomar i boken. Så mitt tips är: Läs den!! Tror verkligen alla människor kan ha glädje och nytta av att den.
Det fanns ett parti i boken som handlade om varför han trodde att feminitet har blivit så attackerat genom alla tider och setts som något svagare än maskulinitet. Han menade att djävulen känt sig mer hotad av den feminina sidan p.g.a. att det handlar om intimitet och närhet i relationer snarare än det maskulina som handlar mer om att göra, bygga och prestera saker. Djävulen har inget problem med religion (som det maskulina lätt kan leda till om vi inte är försiktiga) eftersom det tar ifrån oss det kraftfullaste vapnet vi har mot ondska: intimitet med Gud och andra människor. Tyckte det var så grymt intressant och bra!!! Vill inte på något sätt säga att maskulinitet är dåligt. Vi behöver båda delarna och Guds personlighet har båda i sin varelse. Både män och kvinnor behöver bejaka både sin feminina och maskulina sidor. Däremot tycker jag det är tragiskt att vi försökt göra oss av mycket av det feminina i dagens samhälle och istället värderar prestation och ambition mer än intimitet och medkänsla. Om vi gör det så har vi inte förstått hur kraftfullt äkta feminitet är. Många människor jag vet vill inte alls höra talas om att det skulle finnas något som heter feminitet och maskulinitet och att det faktiskt är skillnad på män och kvinnor. Jag tycker det är en stor tragedi och jag tror faktiskt att en stor del av varför många kämpar så mycket med ohälsosamma relationer är just att man har stor förvirring på detta område. Man tänker att män och kvinnor är likadana och sen när verkligheten kommer i fatt skapar det förvirring och frustration vilket gör att många relationer går i kras. Det är vad jag tror i alla fall.

Har denna veckan stått inför valet att fortsätta göra AMTs (Advanced Ministry Training som är en typ av valbara kurser) eller välja en "track", vilket innebär att man väljer ett spår som man kör på resten av året. Man kan välja: children's ministry, youth ministry creativity in arts, worship, counseling, church planting m.m. De tracks jag var mest intresserad var: youth ministry och counseling. Worship också, men tror inte att jag ska gå "fullt ut" på det spåret. I alla fall inte just nu. Finns många saker jag är intresserad av. Kände dock att jag inte skulle söka till någon särskild track i det jag känt att Gud talat till mig om. Just nu är jag i en period då jag försöker släppa taget om allt och bara vila i Guds närvaro. Mitt liv har varit fullt av strävande, hårt arbete och ambition så jag behöver ta ett steg tillbaka för en tid för att låta det jag gör flöda ut från en relation till Gud och inte försöka göra en massa saker och ha min identitet i det. Man måste lära sig vara innan man kan göra som Kris sa så jag håller verkligen på att hitta en vila och frid i mitt liv som jag tidigare inte upplevt. Det är väldigt befriande.

Det finns mycket mer jag skulle skriva om identitet. Det är faktiskt det som är det största temat under första året här på Bethel. Kommer säkert att återkomma till ämnet fler gånger för jag tycker det är så otroligt viktigt att vara stabil i sin identitet - den Gud säger att man är. Då spelar det ingen roll vad andra människor tycker eller säger för man vem man är och det ger en frihet att fatta bra beslut i livet utifrån det. Världen behöver fler stabila och trygga människor.

Denna vecka (med start imorgon) kommer vi att ha "Relationship week"(!!!). Alla som känner mig vet att jag är väldigt passionerad på det här området så jag ser verkligen framemot det och vad de kommer att prata om!! Verkar som att hela skolan är väldigt förväntansfull inför detta. Räkna med bloggposter om detta under veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar