tisdag 30 november 2010

Thanksgiving break

Senaste veckan har vi haft lov från Bethel då det varit "Thanksgiving break". Har varit bra att få tid att processa och bearbeta saker som hänt och saker som Gud har sagt. Det har varit väldigt mycket att smälta :) I torsdags firade vi thanksgiving hos Ashley tillsammans med James, hennes rumskamrater och några andra vänner. Väldigt enkelt och trevligt med kalkon, "sweet potatoes" och andra goda grejer. Vi satt mest och pratade och umgicks. Tycker det är väldigt trevligt att bara göra det. Ofta kan jag ibland bli lite "störd" över när det är en massa aktiviteter. Inte för att jag är emot det, för det kan vara väldigt kul, men jag föredrar hellre att bara ha konversationer med människor och lära mig mer om vilka de är. Det är definitivt en av de saker jag gillar att göra allra mest.
Thanksgiving är en stor helg i USA. Nästan lika stor som julen och alla åker hem till sina familjer och spenderar tid tillsammans med dem. Väldigt bra helg måste jag säga. Just tacksamhet tror jag är en så viktig grej. Jag har varit med om ett par gånger senaste tiden då jag inte mått bra och känt mig nere av olika anledningar. Istället för att gräva ned mig i de grejerna (som bara leder till att man mår sämre) så har jag börjat tacka Gud för alla de saker jag faktiskt har i mitt liv och det har bara totalt vänt på mina känslor och gjort att jag känt mig glad och tacksam! Pröva att göra det om du känner dig nere någon gång. Jag lovar att Gud kommer att ge dig andra perspektiv på saker och ting och låta dig se de saker Han faktiskt gör och har gjort i ditt liv istället för det Han inte gör. Tacksamhet är väldigt kraftfullt och så viktigt.

Det tråkiga var att jag blev sjuk i början av lovet och har varit riktigt risig och hostat under hela tiden. Hade tänkt hinna umgås med lite människor och ta en fika med flera med det får bli en annan gång. Tråkigt att vara sjuk! Antar att det är den plötsliga väderomställningen som bidragit till det. Det har börjat bli relativt kallt här nu, runt 10-12 grader. Samtidigt var det kanske bra för mig på sätt och vis att inte göra något i några dagar. Just nu är jag i en period då jag lär mig att släppa allt strävande och ambitioner jag har och bara lita på Gud och vila i Hans närvaro. Mitt liv har varit fullt av en massa ambitioner och även om det är bra att ha dem så är det inte bra om de definierar den man är, vilket de många gånger gjort för mig. Har nämnt det här förut, men om man har sin identitet i det man gör istället för den man är så kommer det att leda till att man blir frustrerad och missnöjd med sig själv när det man gör (ens karriär t.ex.) inte går som man hade hoppats. Och såna saker går upp och ned. Vill inte att jag ska vara beroende av det för hur jag mår. Man måste vara en "human being" innan man blir en "human doing". Så istället vill jag att det jag gör ska flöda ut från den jag är och inte tvärtom. Nu är t.ex. första gången i mitt liv som jag inte har några musikaliska ambitioner överhuvudtaget. Det känns så befriande. Jag vet att det inte alltid kommer att vara så och jag kommer säkerligen att ha musikaliska ambitioner i framtiden, men just nu är det inte det jag ska fokusera på. Gud vill visa mig att bara vara.

Idag börjar skolan igen och det ser jag framemot! Ska bli så kul att komma igång och att träffa alla igen efter lovet! Nu är det dags att fixa något att äta och göra mig i ordning innan jag och min rumskamrat Chet drar iväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar