torsdag 4 november 2010

Road trip till San Francisco

Igår gjorde jag, Toby, Brandon och Frans en galen road trip till San Francisco. Vi var lediga från skolan tis-ons denna veckan p.g.a. en ledarskapskonferens på Bethel. Vi åkte vid midnatt på tisdag kväll (!). Anledningen till den konstiga tiden var att vi skulle släppa av en kille vid San Franciscos flygplats. Det tar ca 4 timmar att åka till San Fran från Redding så man kan lätt göra en dagstur. Vi var i stan vid 5-tiden och åkte till ett garage mitt i stan (Union Square) och sov i bilen i några timmar. Sån tur var så har Toby en stor bil så man kan fälla ned sätena och sova ganska bekvämt... men knäppt ändå haha.

När vi kom ut från garaget och såg dagsljuset visade det sig att Giants hade vunnit världsserien i baseball så det var en stor parad med massa människor och ståhej mitt i stan. Vi gick till världens första Levi's affär och shoppade lite. Sen tog vi de berömda spårvagnarna nedför de branta backarna till hamnen och åt lunch på Bubba Gump Shrimp Co. där de har sea food. Namnet kommer från filmen Forrest Gump och hela restaurangen är baserad på filmen. Filmen visades på en skärm i bakgrunden och servitriserna gjorde trivia-frågesporter med gästerna. Inte dumt ställe alls.
Vi stötte lustigt nog på några norska tjejer från Bethel när vi gick runt i hamnen. Vad är oddsen i stad med 3 miljoner invånare? =)

Det var drygt 5 år sen jag var i San Francisco med min kära vän Daniel, men allt är sig likt. Stan är en av de äldre i USA så det finns en del gamla hus och sånt som många amerikanska städer inte har. Gillar verkligen atmosfären i staden och den är som ett enda konstverk med hur den är uppbyggd. Vi rörde oss även mot China Town, vilket är den största China Town i världen utanför Kina. Är alltid en häftig känsla att komma in där och plötsligt bara se kineser överallt. Alltfrån kinesiska affärer till kinesiska bibliotek och skolor. Folk är väldigt trevliga där också. En man stannade och frågade om vi behövde hjälp med att hitta dit vi skulle så fort vi vecklade ut kartan.

Vi gick också ned för den klassiska "the windy road". Sen började vi ta oss tillbaka till vår bil för att sist men inte minst uppleva Golden Gate bron. Något som jag inte hann med att göra sist jag var här. Det är ett antal arbetare som året runt målar om bron och ser till att den är röd. Det var en häftig upplevelse att få se den. På andra sidan bron kunde man stanna på en plattform och få se en helt enormt vacker vy av hela San Francisco, Alcatraz och Golden Gate bron. Vi gick även ut på bron och njöt och tog en massa bilder. Solnedgången med alla dess färger gjorde det hela så vackert. En grym avslutning på en underbar dag med fantastiska killar!

Stort tack till Toby som tog bilderna nedan!



3 amigos på en av de berömda spårvagnarna


Från höger till vänster: Jag, Frans, Toby och Brandon utanför Hard Rock Café
Jag och min bas-sidekick och vän Toby

Lunch på Bubba Gump's

Windy Road



Frans vid ingången till China Town

Aaah China Town... gotta love it.






När jag kom hem blev jag varmt välkomnad av min vänner James och Ashley. Finns inget bättre än att bli välkomnad av sin familj när man har varit borta. De finns alltid där för mig och frågar hur allt går för mig och stöttar mig i mina tankar och funderingar. Uppskattar dem så mycket!

Det slog mig återigen igår kväll när jag skulle gå och lägga mig hur tacksam jag är att jag är här. Hade aldrig kunnat föreställa mig hur spännande det här året skulle bli. Skolan, vännerna och kulturen (på Bethel mestadels, men även USA) är såå bra. Det största som händer är dock på insidan av mig och inte sånt som jag kan att skriva om här, iaf inte än. Men jag kan säga att det är livsförvandlande och helt fantastiskt! Den grund som Gud lägger i mig här är något som kommer att påverka resten av mitt liv. Allt ifrån vilka beslut jag tar, vad jag prioriterar, till hur jag ser på problem, andra människor och mig själv. Kommer också att ha vänner för livet genom de jag träffat här!

Så tack så mycket Gud för att du har lett mig hit. Ser framemot resten av det äventyr vi kommer ha tillsammans Du och jag resten av livet och som kommer att fortsätta i evighet!

2 kommentarer:

  1. Tack Kri! Roligt att läsa. Vi diggar dig och önska dig mer av allt det du redan varit med om! Broder Martin i Elim

    SvaraRadera
  2. Tack Martin!! =) Ni är fantastiska och jag ser framemot att träffa er alla till sommaren!

    SvaraRadera