torsdag 18 november 2010

Relationship week, dag 2

Andra dagen på relationsveckan var riktigt bra.

Dann Farrelly pratade om att förbereda sig för äktenskap. Det han sa om förälskelse ("the crush") var intressant. Han sa att förälskelse är viktigt att ha för det ger oss drivkraft att våga riskera saker vi annars inte brukar, men att det kan också vara farligt. Känslorna vill säga oss att vi inte kan kontrollera dem och inte kan göra något åt dem, men det är en lögn. Om man är förälskad eller väldigt intresserad av en viss person så är det viktigt att fortfarande ha gränser och inte tappa dem bara för att man har starka känslor för någon. Då kan det gå riktigt illa. Han pratade också om projicering - att man tillskriver drömegenskaper hos någon som man vill att personen ska ha fastän man faktiskt inte känner personen. Det är väldigt osunt och något jag själv gjort många gånger i mitt liv. Man bygger då upp en bild av en person i sitt huvud som förmodligen inte alls stämmer med verkligheten.
Det där med känslor är en svår grej för att alla människor är olika och vissa människor har en förmåga att känna saker djupare än andra så att kontrollera sina känslor kan vara lättare sagt en gjort. Men jag tror helt klart att det är möjligt... eller jag vet att det är det. För vissa människor är det bara en större utmaning bara... mig själv till exempel :).

Det finns dock några saker som sas som jag inte riktigt håller med om. Bl.a. uppfattningen om "the one" inte existerar utan att allt är helt och hållet människors val vem vi väljer att gifta oss med. Jag håller till viss del med, men jag har sett alldeles för många exempel på människors som träffats på sätt som helt uppenbart var genom Guds ledning. Jag tror Gud redan vet vem ens fru/man är innan man träffar denne. Däremot så har man ett fritt val och man kan välja att säga nej till den person Gud presenterar för en. Det betyder inte att man har missat sin enda chans och jag tror att Gud helt klart kan föra in en annan människa i ens liv om något skulle gå galet. Guds nåd är alltid större än våra misstag och snedsteg. Så på så sätt kan det finnas flera som är "the one" i ens liv, men aldrig samtidigt. Det är min högst personliga åsikt dock och inte nödvändigtvis bibliskt förankrat. Vem man väljer att gifta sig med ett det viktigaste beslutet man någonsin fattar i livet förutom frälsning så jag kan bara inte tro att Gud inte har ett finger med i spelet och bara lämnar oss till att helt välja själva. Vi har ett val, men eftersom Gud leder oss i alla möjliga viktiga beslut i livet borde han väl definitivt leda oss i denna fråga?

Kris Vallottons son Jason hade ett snack om dejting också. Många bra poänger. Han pratade om hur viktigt det är att bara dejta om man är redo för äktenskap. Målet med dejting är att hitta någon att gifta sig med, inte att bara ha lite kul (även om det såklart ska vara kul att dejta :)). På det sätt som större delen av vårt samhälle dejtar så lär man sig att bygga band med människor för att sen bryta dem. Inte särskilt bra träning om man vill ha en livslång relation. Jason pratade också om att målet i början ska vara att bygga förtroende och inte intimitet: "You start at the outside and slowly work yourselves in." Intimitet ska vara något som kommer naturligt alltefter att man litar på en människa och förtroendet måste komma stegvis och långsamt. Annars finns det stor risk att man kan bli väldigt sårad eller också kanske man upptäcker att man faktiskt inte kan tänka sig leva med den andra personen och så måste man bryta en väldigt intim relation man byggt. Det är viktigt att ha gränser och att skydda dem. Han sa också att man måste lära sig att behärska sina känslor. Det är en utmaning , men det är väldigt viktigt att göra det och inte låta känslorna dra iväg med en.
En annan viktig grej som togs upp är hur viktigt kommunikation är. Säg saker innan du gör det och kommunicera det: "känns det ok för dig att hålla händer?" "är vi på samma ställe i vår relation?" "hur känner du inför si och så" m.m. Kyss t.ex. inte bara någon utan att först ha kommunicerat det. Om man kommunicerar saker tydligt innan man handlar så skapar det trygghet i relationen, särskilt för kvinnan. Kvinnor behöver en trygg miljö för att kunna bygga upp förtroende för mannen. 

En annan viktig poäng i det att inte styras av sina känslor är att kärlek och känslor är inte samma sak. Kärlek är "commitment" och ett beslut. Känslor är en väldigt viktig del av det, men de får inte styra det man väljer att göra. Känslor kommer och går i ett äktenskap. Känslor är väldigt ofta en följd av saker man gör. Det har jag hör många gifta par säga; att om man tar sig tid för varandra så kommer känslorna som följd av det. Man inte förvänta sig att de ska komma automatiskt eller att de alltid finns där som när man är förälskad.

Jason poängterade återigen hur viktigt det är att mannen beskyddar kvinnan och varför han ansåg det var en stor anledning till varför det är mannen som uppvaktar kvinnan och inte tvärtom. Anledningen ansåg han var att kvinnor är mer sårbara och oftast betydligt mer emotionellt drivna. Han sa också han trodde att män hade lättare att skaka av sig besvikelser och att snabbare gå vidare. Vet personligen inte om det stämmer. Behöver fråga några av mina tjejkompisar om det först, men det låter vettigt eftersom kvinnor i regel är betydligt mer komplexa än män och har en tendens att oftare verkligen ge sitt hjärta till en man på ett djupt plan (men det finns dock undantag med män som är precis lika emotionella som de flesta kvinnor. Men det finns fortfarande andra skillnader på oss). Kvinnor behöver därför känna sig trygga innan de kan öppna upp och vara sårbara. Mannen måste därför skapa en trygg miljö där det kan ske genom att de visar att de går att lita på. Förtroende är något man förtjänar, inte något man bara får automatiskt. Att lita på någon innan den personen visat sig vara värdig det är oklokt - just det står i Bibeln på många ställen.

3 kommentarer:

  1. Hej Christian!
    Vi har ju ganska olika sätt att se på livet du och jag (vilket jag tycker är kul), och här känner jag att det blir extra tydligt eftersom det här är frågor jag själv är väldigt engagerad i. Fast min bild är typ exakt tvärtemot din, haha. För egen del är jag övertygad om att kön (eller snarare genus) till mycket stor del är en social konstruktion - alltså att det finns vissa skillnader mellan könen som är biologiskt betingade (som att vi ju faktiskt till viss del har olika hormoner), men att det allra mesta beror på vilka normer som för tillfället dominerar i samhället. Jag kan se att många av dessa NORMER kring hur män respektive kvinnor ska vara LEDER till de skillnader du beskriver i det här inlägget så väl som det förra, men jag tror definitivt inte att de är förutbestämda och jag tror definitivt att de går att förändra. Det finns oändliga exempel på hur flickor och pojkar, tjejer och killar, kvinnor och män på grund av sitt kön behandlas olika genom hela livet. Det finns experiment där man hållit upp en gråtande bebis framför ett gäng vuxna, sagt att det är en pojke och frågat de vuxna varför bäbisen gråter varpå de vuxna svarat "han är ARG", och där man sedan hållit upp SAMMA bäbis framför ett gäng vuxna och sagt att det är en flicka varpå de vuxna sagt med pluttig röst "hon gråter för att hon är ledsen". Att man redan från första början i ett barns liv behandlar det utifrån dess kön tror jag är väldigt avgörande för de egenskaper och beteendemönster det barnet kommer få och ha under resten av sitt liv. Att detta då LEDER till att många kvinnor har de egenskaper och beteendemönster och många män har de egenskaper och beteendemönster du beskriver tycker jag inte är konstigt. MEN jag tror inte att det BEHÖVER vara så, och jag är övertygad om att om andra normer rådde och om vi behandlade barn utifrån de PERSONER de är istället utifrån vilket KÖN de har skulle vi få ett mycket bättre samhälle där människor inte behövde känna sig begränsade av sin könsroll utan alla fick möjlighet att leva ut den personlighet de faktiskt känner att de vill ha, och alla får möjlighet att utveckla alla sorters beteenden och egenskaper. Därför blir jag provocerad av påståenden om hur män och kvinnor ÄR och vilka skillnader de HAR, för jag ser könsrollerna som oerhört begränsande för BÅDA könen, och som en del i den världsbild jag har - att vi lever i ett patriarkalt samhälle. Att man dessutom rent historiskt kan se att "skillnaderna" mellan män och kvinnor varit andra än de är idag - på grund av att andra NORMER varit rådande - gör mig ännu mer övertygad om att genus är en social konstruktion.

    Så! Det var allt för nu. Det är jätteintressant att läsa din blogg.

    Kram från feminist-och-ateist-Ellika <3

    SvaraRadera
  2. Hej Ellika!

    Kul att du också är intresserad av detta. Det är definitivt något jag är väldigt passionerad för.

    Du och jag uppenbarligen helt olika utgångspunkt när det gäller människan, vilket gör att vi kommer att ha radikalt olika åsikter i denna fråga. Du har en ateistisk ståndpunkt som förmodligen säger att människan är ett djur (rätta mig om jag har fel, men det är vad de flesta ateister jag känner har sagt att de tror) och jag har en kristen utgångspunkt som säger att människan är skapad till Guds avbild - man och kvinna. Han hade en tanke med varför Han skapade dem olika och hur mycket vi än försöker ändra på det så kan vi inte det eftersom vi är de Gud skapat oss till. Vi kan bara välja att förneka det eller omfamna det. Det argumentet har såklart ingen betydelse för en ateist, men det är där jag står.

    Det du säger om att man ska låta män och kvinnor vara individer främst och inte döma dem efter kön har mycket gott i sig och jag håller med dig till viss del. Problemet är att om man drar det för långt så tar man bort kvinnors och mäns identitet. Om det vore tänkt att vi alla skulle vara lika så borde det ju inte finnas två kön eller?
    Om man väljer att uppfostra sina barn genom att inte lära dem att vara tjejer och killar utan bara säger: "du är "fri", gör whatever" så kommer de inte lära sig att vara dem de är innerst inne. Man berövar dem deras identitet att män är män och kvinnor är kvinnor. Vi ÄR olika och jag tror vi vinner så mycket mer på att se skillnaderna som något positivt än att de ska suddas ut. Självklart är det olika på individnivå också, men det finns fortfarande många skillnader hos oss.

    Jag har träffat många ungdomar de senaste åren och det jag ser dem kämpa med mest är just identitet. Det vet inte vilka de är därför att de inte fått lära sig det för att vi försöker sudda ut skillnaderna mellan män och kvinnor. Det är ungefär som att inte låta dem gå i skola och sen förvänta sig att de ska kunna en massa saker som mattematik, engelska etc. Det råder så mycket förvirring bland unga människor och det leder till SÅ mycket frustration för dem. De har ingen aning om vem de är och hur de ska bete sig och vad det innebär att vara tjej och kille. Om man försöker sudda ut skillnaderna så blir det bara ett tomrum för hur mycket man än försöker så kommer en tjej aldrig kunna bli en kille och tvärtom. Våra hjärnor funkar olika och vi har olika behov och styrkor. Det finns såklart många likheter också och individer är olika också det är jag medveten om...

    SvaraRadera
  3. ...Eftersom mannen är skapad till att leda i en relation (kvinnor kan också leda, missförstå mig inte, men just i ett äktenskap) så kan det bara fungera om de tillåts vara det. Feminismen berövar mannen den rollen och gör att mannen inte tillåts vara ledare längre. De flesta män kommer inte att ta ledarskapet genom våld (om de inte har störningar dvs) utan kommer att ta ett steg tillbaka och bli passiva. Jag hört så många kvinnor klaga på att de tycker att männen inte hjälper till hemma och är lata och inte har någon drivkraft eller mål. Detta beror på att de blivit berövade av deras ”manhood”. Eller vad tycker du? Tycker du att män i samhället är tillräckligt aktiva eller tycker du att de är för passiva? Kvinnor måste dock tillåta män att leda och själva vilja det för att det ska funka eftersom de flesta män inte kommer att ta detta med våld (om de inte har störningar dvs.). ”It takes two to tango” så för att detta ska funka krävs det att både mannen och kvinnan är med på det. Och här pratar jag om bibliskt ledarskap som kommer underifrån istället för ovanifrån, vilket är radikalt annorlunda och handlar om att tjäna den andra och sätta den andra före sig själv till skillnad på hur vi ofta ser på ledarskap ute i samhället som en chef eller boss. Jesus var det perfekta exemplet för oss när det gäller ledarskap. Om en man har stor respekt för sin kvinna, ser henne som en dyrbar skatt, värderar henne högre än sig själv och är villig att lägga ned sitt liv för henne (vilket Bibeln säger att vi ska göra) så kommer vi inte att ha problem med att män dominerar kvinnor på ett själviskt sätt som det varit genom tiderna.

    Hur kommer det sig annars att relationer så sällan funkar? Medellivslängden för ett äktenskap på Södermalm i Stockholm är t.ex. 18 månader vilket är ett ENORMT steg tillbaka och visar hur mycket sämre det har blivit på den fronten. Vad beror det på? Hur tänker du angående att så många har svårt att ha varaktiga relationer och att de flesta spricker nuförtiden? Vore intressant att höra din åsikt och vilka tankar du har om det.

    Whew, blev ett långt inlägg. Det är svårt att få med hela sin världsbild eftersom det här är en sån stor fråga som hänger ihop med så många saker.
    Nu vet jag ju också att vi förmodligen aldrig kommer hålla med varandra i detta p.g.a. att vi har så olika utgångspunkt, men det är intressant att diskutera ändå :)

    Kram! /Christian

    SvaraRadera