tisdag 9 november 2010

Profetisk dröm m.m.

Var med om häftig grej härom dagen. Jag var ute och gick och pratade med Gud och bad att Han skulle ge mig vägledning och riktning angående en särskild sak som jag tänkt mycket på senaste tiden. Jag har aldrig haft profetiska drömmar förut... eller det har jag kanske, men jag har inte varit medveten om det iaf så nu bad jag specifikt om det. Kris Vallotton har pratat om det på skolan och jag blev fascinerad av det. Samma kväll hängde vi ett stort gäng hemma hos oss och lekte roliga lekar. När alla var på väg att dra sig hemåt säger en av dem helt taget från ingenstans: "you're gonna have a prohetic dream tonight". Direkt blev jag riktigt exalterad för jag visste att Gud talade genom honom eftersom han  inte hade en aning om det samtal jag haft med Gud under dagen. Hade inte berättat för någon om det. Placerade min dagbok och penna bredvid sängen när jag gick och lade mig. Hade flera drömmar den natten, men av dem stod ut. Trots att den var symbolisk så visste jag att den handlade om det jag hade bett Gud om tidigare under dagen p.g.a. detaljerna i den (och även det faktum att jag faktiskt hade bett Honom om drömmar angående just det). Berättade för några vänner och de hade samma tolkning av drömmen. Kan tyvärr inte berätta om vad den handlade om. Skulle gärna vilja men det handlar om saker som jag just nu inte är redo att dela med mig av. En dag kommer jag säkert att kunna berätta om det dock. Behöver bara få lite perspektiv först. Den gav mig dock frid och positiva tankar angående något som hade besvärat mig ett tag. Var såå glad att Gud hade gett mig drömmen samma dag som jag hade bett Honom om det. En av mina kompisar sa: "du beter dig som att Gud inte skulle ge dig det du ber om". Hon hade helt rätt! Det är en uppfattning jag har som måste ändra på för den stämmer inte. Det står ju i Joh 14:14 "Om ni ber om något i mitt namn, skall jag göra det." Kanske dags att verkligen börja tro på verser som denna? Gud är intresserad av allt som vi brottas med och Han vill vara delaktig i varje liten detalj av våra liv. Ha tro på att han kan, vill och kommer att göra det.
Vill dock säga att profetiska drömmar inte är till för att kontrollera en eller ens få en att fatta ett visst beslut nödvändigtvis. De är oftast till för att uppmuntra en och ge en vägledning och klarhet i situationer och saker man går igenom. Misstaget man kan göra är att överanalysera dem för mycket och det kan lätt bli osunt. Mitt tips är att om du har en dröm som du tror vill säga dig något: skriv ned drömmen, detaljerna och hur den fick dig att känna. Fråga sen den Helige Anden om en interpretation direkt, kanske fråga någon kompis om vad de tror den kan handla om också. Lämna den sen och gå vidare. Gör inte misstaget (som jag gjorde) att komma tillbaka till drömmen senare under dagen för att hitta fler vinklar och detaljer för att kunna kram ur mer ur den. Det kan släppa in tvivel och negativa känslor, vilket det gjorde för mig. Fick bara inse att det var en dålig idé och sluta med det och istället hålla fast vid det jag faktiskt upplevde att Gud ville säga till mig genom drömmen när jag först tolkade den. Det var inte alls särskilt komplicerat,  bara uppmuntrande och gav mig en frid jag själv inte hade kunnat framkalla. Är väldigt tacksam för det! :)
Tycker helt klart att det är intressant med profetiska drömmar och det är definitivt något nytt för mig.

Förutom det så har det varit intensivt senaste tiden. Inte med skolan nödvändigvis, men de förändringar som händer inom mig. Mycket "junk" som jag bär på börjar komma upp till ytan. För mig handlar det mycket om att släppa taget på mina kontrollbehov. Mitt liv har varit fullt av strävande och hårt arbete. Det kan vara positivt för jag får saker gjort, men samtidigt kan det lätt bli osunt för jag har en tendens att fokusera för mycket på en viss sak åt gången. Jag kan lätt trötta ut mig både fysiskt, mentalt och känslomässigt. Det är inte bra. Lär mig att jag inte kan kontrollera vissa saker och måste våga släppa taget och lita på att Gud har kontrollen. Den förändringen gör ont för det betyder att delar av mig måste dö, men jag vet att det är värt det. Lever hellre ett liv där jag inte oroar mig för saker som jag ändå inte kan göra någonting åt och är hellre balanserad när det gäller att inte fokusera för mycket på en viss sak.

Idag hade vi Worship AMT. Jenn Johnson och Kim Walker-Smith gästade och berättade om saker som fanns på deras hjärta angående lovsång och svarade på frågor. Riktigt bra grejer. Kim är otroligt passionerad. Men som hon sa: "passion comes easy when you know the love of God." En stor förmån att få undervisning av några av de främsta lovsångsledarna som finns.

Ikväll hade jag första mötet angående min missionsresa. Kommer att åka till L.A. och jag tror det kommer att bli helt grymt!! Kan berätta mer detaljer om resan längre fram, men det kommer handla om allt från street ministry, till att nå ut till ungdomar vars föräldrar inte tar hand om dem, treasure hunts, tjejer som är fast i trafficking och mycket annat. It's all about loving on people :) Resan kostar 800 dollar så om någon vill hjälpa till att bidra till resan så skulle det definitivt uppskattas! Man kan gå in på:
https://www.ibssm.org/?action=donate&target=missions&student_id=211495
och donera vilken summa man än känner för. Är tacksam för alla bidrag! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar