onsdag 17 november 2010

Relationship week, dag 1

Igår hade vi första dagen på "Relationship week" som är temat för hela den här veckan. Har verkligen sett framemot det eftersom jag är grymt passionerad på detta område! =D Det är något som är viktigt för alla lära sig om för det är ju det livet handlar om: relationer. Relation till människor, sig själv och till Gud.

Danny Silk pratade om äktenskap. "Don't look for the right person, be the right person. Become someone worth marrying."Då kommer resten av sig själv - dvs. den kvinna eller man som man alltid drömt om, istället för att man ska slösa energi på att ständigt leta efter den rätta.

Han visade också en lista på "10 most important characteristics for a future mate" både för män och kvinnor. Stereotyper för visso, men intressant och jag tror det ligger mycket i det han sa.

10 most important characteristics for a future mate for a woman
 

·      Romance
                      - Pursuit - That she is being pursued by her lover.
·      Commitment
·      Emotional engagement
·      Security / provision
·      Protection
·      Open & honest communication
·      Respected
                      - In a sense of being valued and listened to.
·      To be desired by her mate
·      Cherished
·      Known by their partner
  


10 most important characteristics for a future mate for a man


·      Respect
                      - Allow him to lead
·      Trusted
·      Believed in
·      Cooperation
·      Sex
·      To be sexually satisfying
·      Loyalty
·      Supportive
·      Self confidence / esteem
·      Beautiful


Anledning att sex inte stod med på kvinnornas lista var för att kvinnor och män ser på sex på olika sätt. För kvinnor är det viktigaste det känslomässiga bandet som bildas mer än kanske just den fysiska akten.
Ni får gärna komma med feedback eller tankar angående denna lista. Tycker ni att det stämmer? För mig personligen så tycker jag listan stämmer på vad jag vill ha i en framtida fru.

Han sa också att varje kvinnas fråga är: "är jag älskvärd och värd att slåss för?" och varje killes fråga är: "har jag det som krävs?" Tycker ni det stämmer?

Både Danny Silk och Dann Farrelly pratade om sexualitet också. Det var inte lika ingående som det snack Kris hade för några veckor sedan som jag skrev om, utan handlade mer om sexualitet i stort. Bl.a. så ställde han frågan: "varför ska man inte ha sex före äktenskapet?" För många vet faktiskt inte det. "För att Bibeln säger så". Eeh, ok, visst, men varför. Sex är ett band mellan en man och kvinna, en "covenant" (som betyder avtal eller löfte, fast i det engelska ordet ligger det så mycket mer i det. Det betyder i princip att man ingår i något som inte kan brytas) och när man inte är redo för det commitment (aah ber om ursäkt för alla engelska ord, men det är svårt att översätta många ord till svenska och få deras fulla betydelse) som krävs. Det som händer dessutom när man har sex före äktenskapet, alltså utanför det skyddade och trygga miljö som Gud tänkt för sex, så tapper killen respekt för tjejen avsevärt. Jag har sett det hända så många gånger hos människor runt omkring mig. Betalningen sker alldeles för långt i förväg att man sen inte har motivation att jobba för det, som Danny sa. Tjejer, jag kan säga att om ni värdesätter er "purity" och är beslutsamma om att skydda den till varje pris så kommer killar ha enormt mycket respekt för er.  Djupt inne så tycker en kille det är väldigt attraktivt om han måste kämpa för tjejen. Det låter kanske knäppt, men priset blir så mycket mer värt om det krävdes blod, svett och tårar för att få det. Och killar för oss killar, vårt jobb är att beskydda tjejerna från oss själva och inte leka med deras hjärtan genom att flörta eller spela spel. Utnyttja aldrig en kvinnas sårbarhet, utan gör det till ditt jobb att beskydda hennes hjärta. Däremot är det också vårt jobb "to pursue the woman" och försöka vinna hennes hjärta, men bara när vi är redo för det.

Jason Vallotton pratade också om hur viktigt det var att trivas med sig själv och att älska sig själv. "The better you feel about yourself the bigger blessing you will be to other people." Det är inte alls drygt eller självupptaget att tänka så. Det handlar bara om att hålla med om vem Gud säger att man är och i Hans ögon är vi fantastiska och perfekta! Tror jag sagt det förut men det tåls att upprepas: En människa som inte tycker om sig själv kommer inte kunna ge lika mycket kärlek till andra. Man kan inte ge något till andra som man själv inte har.

Hemma i Sverige har jag av vissa setts som "relationskillen", men när jag kom hit kände jag att jag inte visste så mycket som jag trodde. Är det nånting jag verkligen lärt mig mycket om här så är det hur man har hälsosamma relationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar