tisdag 20 september 2011

"Familjekväll" och Single Life Workshops

I lördags bjöd jag och min vän Toby våra tjejkompisar Emmanuelle, Sarah, Savannah och Cherisse på middag i deras hus där de bor. Jag och Toby klädde oss i svartvitt och tjejerna hade gjort sig vackra och klätt upp sig i klänningar. Wow, det var verkligen så vackra, som alltid. De här tjejerna betyder så mycket för oss och är som våra lillasystrar som vi bara älskar av hela våra hjärtan. Vi ville välsigna dem med god mat för att visa hur fantastiska de är och vad deras vänskap betyder för oss. Vi har varit vänner sen tidigt förra året och kommit varandra nära som familj.
Jag och Toby lagade fransk gourmetmat och sen satte vi oss allihop ute på deras altan med tända ljus och kuddar. Vi satt och pratade om våra liv och njöt av varandras sällskap. En magisk kväll som jag aldrig kommer att glömma. Jag har verkligen förstått det senaste året hur underbart det är att ha människor som man är familj med och som man kan dela livet tillsammans med alla dess "ups and downs". Det är kyrka för mig.











För ungefär en vecka sedan funderade jag på att skriva upp mig något som heter "Single Life Workshops". Hade hört mycket bra om det och eftersom relationer är en av mina största passioner om in den största så kände jag att jag skulle vilja vara involverad. Jag kände dock att jag skulle vilja vara med och leda på något sätt eftersom jag har ett sånt hjärta för det. Men samtidigt vet inte de som håller i det om vem jag är så kände att jag först borde delta innan jag kan vara involverad som ledare.  Skickade ett mail en dag efter ansökan gått ut (och de här grupperna bli fulla direkt) och hoppades på det bästa. Dagen efter ringer en kvinna som är ansvarig för hela workshoppen. Hon frågade några korta frågor och undrade sen om jag skulle vilja vara med och leda en av grupperna!! Helt från ingenstans! Blev så grymt glad! Jag är ju mr. Relationship haha!! Det vet alla som känner mig :) Jag hade inte ens sagt att jag ville leda men det visste Gud och Han ger oss vårt hjärtas önskan! Det var verkligen tydligt att det var från Gud eftersom de bara hade en plats ledig och det var för en manlig ledare. "This spot is screaming your name" sa kvinnan jag pratade med, trots att hon inte kände mig. Tack Gud för människor som följer den Helige Anden!
Så igår var första kvällen av "Single Life Workshops". 350 pers deltar från Bethel och en annan kyrka som heter The Stirring och man är uppdelade i smågrupper med 8 i varje med både tjejer och killar. Jag och en annan tjej är ledare för vår grupp. Man träffas varje måndag kl. 19-21.30 under 18 veckor.  Syftet är inte att hitta någon att gå ut med utan att lära sig om relationer, att män och kvinnor lära sig förstå varandra, att våga vara sårbar m.m. Det är allt från att förbereda sig för äktenskap till hur man har hälsosamma vänskapsrelationer till sexualitet. Man får även "läxor" varje vecka som har något att göra med relationer på ett praktiskt sätt. Första läxan var att man skulle ta telefonnumret till den som satt till höger och sen att ringa den personen någon gång under veckan och berätta om en "low point" och "high point" från veckan.

Jag är så grymt taggad på Single Life och att få växa tillsammans med människorna i min grupp och lära mig mer om att "do relationships well". Det är nog bland det viktigaste man kan lära sig i livet och min passion är så starkt brinnande på det här området. Jag bara satt där inne och stornjöt och kände att: "det här är jag skapt för".




2 kommentarer: